יום שלישי, 17 בנובמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-17.11.2015

היום בעדכון: צרפת מגבירה פעולותיה נגד אסלאם קיצוני מבית ומחוץ • רוסיה מודה שמטוס הנוסעים הרוסי הופל באמצעות מטען • וסימנים ראשונים שרוסיה תסכים לוותר על אסד כנשיא סוריה

תמונת היום: סרטון איומים חדש של דאעש על המערב (צילום מסך)

דאעש
  • מחקירת הפיגועים בפריז עולה כי מתכנן הפיגועים הוא לוחם דאעש ממוצא בלגי בשם עבד אלחמיד אלאבואד, המכונה אבו עומר אלבלז’יקי. הוא גייס את הכספים והפעיל את החוליות שביצעו את הפיגוע. טלפונו אוכן ביוון, אך לא ברור היכן הוא כעת.
  • נמשכות התקיפות המוגברות נגד דאעש. צרפת שבה ותקפה הלילה מטרות בעיר רקה בסוריה. בנוסף, מחר תפליג לכיוון המזרח התיכון כמתוכנן לפני המתקפה, נושאת המטוסים הצרפתית הגרעינית “שרל דה גול”. במקביל, במהלך הלילה פשטה משטרת צרפת על 128 אתרים ברחבי המדינה, ושמה 104 בני אדם במעצר בית ו-23 במעצר.
  • בנאום נדיר מול שני בתי הפרלמנט הצרפתי אתמול הכריז הנשיא הצרפתי, הולנד, כי בכוונת צרפת להגביר התקיפות מול דאעש במטרה “להשמיד ולא להכיל” את הארגון. כמו כן הבהיר כי צרפת תדרוש רישום נוסעים בכניסה לאיחוד האירופי והבהיר כי צרפת תחזור לבידוק בגבולותיה שלה אם לא יחל רישום בגבולות האיחוד. לבסוף, קרא לתקן את החוקה הצרפתית כך שניתן יהיה לבטל אזרחות לבעלי אזרחות כפולה המעורבים בטרור. מאידך, הדגיש כי הוא אינו מקבל את תפיסת “מלחמת הציוויליזציות” הרווחת בשיח על הלחימה בדאעש משום ש”המחבלים אינם מייצגים אף ציוויליזציה”. זו הפעם השלישית שהנשיא הצרפתי נואם בפני שני בתי הפרלמנט מאז 1848 כשהקודמת הייתה במשבר הכלכלי של 2009.
  • הנשיא אובמה התייחס אתמול לאפשרות של הרחבת הפעולה הקרקעית האמריקאית נגד דאעש. הוא דחה מכל וכל את הקריאות למבצע צבאי במתווה דומה ללחימה בין מדינות והבהיר כי זה ישחק לידי הטענות השקריות של דאעש להיותו מדינה מתפקדת. הוא שב וטען כי האסטרטגיה האמריקאית של תקיפות אוויריות לצד ליווי כוחות לוחמים מהאזור הובילה לצמצום השטח שבשליטת דאעש.
  • רוסיה הודיעה רשמית כי המטוס שהופל בשמי סיני נפגע במתקפת טרור וכי בשבריו נמצאו שרידי חומר נפץ ממטען ששקל פחות מקילוגרם אחד. פוטין הודיע היום כי הורה לכוחות המיוחדים למצוא את האחרים להפלת המטוס.
  • דאעש פרסם אתמול סרטון תעמולה נוסף בו הוא מאיים על המדינות המשתתפות בקואליציה הבינלאומית בעיראק כי יפגע גם בהן. בפרט, נטען בסרטון כי הארגון יפגע בוושינגטון וברומא.

ישראל-פלסטינים
  • 450 ליטרים של חומר המיועד לייצור רקטות נתפסו בימים האחרונים במעבר תרקומיא על גבי משאית פלסטינית שניסתה להבריח אותם מחברון לרצועת עזה.
  • השגריר השבדי בישראל זומן לנזיפה במשרד החוץ לאחר ששרת החוץ השבדית  התייחסה בסוף השבוע לאפשרות של הקצנה בקרב צעירים מוסלמים בשבדיה  והצטרפות שלהם לדאעש והשוותה את מצבם לזה של הפלסטינים. היא אמרה כי יש למנוע מצב בו בדומה לפלסטינים לצעירים אלה “אין עתיד והם פונים לאלימות”.
  • משרד החוץ הישראלי פועל נגד לחץ שמפעילים מדינות ערב והפלסטינים על מדינות דרום אמריקה לאמץ גם הן החלטה לסימון מוצרי התנחלויות. במסגרת פסגה משותפת למדינות דרום אמריקה ומדינות ערב בשבוע שעבר בסעודיה הבהירו חלק מהמדינות הדרום אמריקאיות כי יצטרכו לבחון את המהלך ולכן מנעו הצהרה בנושא בסיום הפסגה.

סוריה
  • עדויות ראשונות לפיהן רוסיה מוכנה להסכים להסתלקותו של בשאר אלאסד מהזירה הפוליטית בסוריה במסגרת תהליך המעבר במדינה. ראש ממשלת בריטניה אמר אתמול בכינוס ה-G20 כי מצטמצמים הפערים בנושא זה. בנוסף, מקורות בישראל מסרו ל’וואלה! News’ כי בפגישה בין פוטין לבין אסד באוקטובר במוסקבה הבהיר פוטין לנשיא הסורי כי יצטרך לוותר על סמכויותיו לטובת ממשלת המעבר. מהפרסום לא ברור האם הכוונה לצמצום סמכויותיו או לויתור על התפקיד.

מצרים

  • גורמים ביטחוניים במצרים טענו אתמול כי כוחות הביטחון במדינה חיסלו אתמול 24 חמושים של מחוז סיני של דאעש במרכז סיני, לא רחוק מאתר ההתרסקות של המטוס הרוסי. עם זאת, דוברים של צבא מצרים הכחישו את התקרית מבלי לפרט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה