יום ראשון, 8 בנובמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-8.11.2015

היום בעדכון: ארבעה פצועים בפיגועים בסופ”ש  • נתניהו ואובמה יפגשו מחר • ורוסיה הפסיקה טיסות למצרים

תמונת היום: טנק של מיליציה הנאמנה למשטר הסוני התימני בקרבות בשבוע שעבר (צילום: AFP)
ישראל-פלסטינים
  • בארבעה פיגועים בסוף השבוע נפצעו ארבעה ישראלים:
    • ביום שישי בצהריים ניסתה פלסטינית בת 72 לדרוס חיילים מתחת לגשר חלחול מחוץ לחברון ללא הצלחה. החיילים ירו בה והיא מתה מפצעיה בבית חולים. במכוניתה נמצא סכין.
    • בשער בנימין צעיר פלסטיני דקר אזרח ישראלי בן 40 בכניסה לחנות ‘רמי לוי’. הישראלי נפצע קשה. המחבל נמלט ופרסם סרטון נטילת אחריות בשם “גדודי חללי אלאקצא”. מאוחר יותר הסגיר עצמו לידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים.
    • מאוחר יותר נפצעו שני צעירים ישראלים בני 16 ו-18 באורח בינוני וקל מירי סמוך למערת המכפלה בחברון. היורים לא נתפסו.
    • גם כן ביום שישי בערב נורה חייל צה”ל ונפצע קשה בצומת בית ענון צפונית לחברון.
  • ערב ביקור ראש הממשלה נתניהו בארה”ב הצהירו בכירים בממשל העוסקים בנושא הישראלי-פלסטיני כי הממשל מעריך שלא צפוי הסדר מדיני בשנה הקרובה ואף לא צפוי משא ומתן בין הצדדים, ולכן הממשל יתרכז בצעדים שמטרתם שימור האפשרות לפתרון של שתי מדינות בעתיד.  
  • ישראל והפלסטינים מתנגדים לטיוטת ההצעה הניו זילנדית במועצת הביטחון של האו”ם הקוראת לפלסטינים להתחייב שלא לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ולישראל להקפיא את הבנייה בהתנחלויות. הפלסטינים טוענים כי ההצעה חסרה תוכן מהותי בנוגע להסדר הקבע או להפרות הישראליות הנוכחיות בשטחים בעוד שישראל טוענת כי ההצעה לא נוגעת בבעיה המרכזית, שהיא היעדר משא ומתן ישיר בין הצדדים בשל הסירוב הפלסטיני לקיימו.

ישראל-ארה”ב
  • מחר יפגש ראש הממשלה, נתניהו, עם נשיא ארה”ב, אובמה, בפגישה ראשונה מאז חתימת הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות אליו התנגד נתניהו ושאת אישורו בקונגרס פעל לסכל. בשבועות האחרונים הסיר נתניהו את התנגדותו לדיון בין ישראל לארה”ב על חבילת סיוע ביטחוני בעקבות העסקה ונראה כי ישראל כעת מבקשת את הגדלת הסיוע הצבאי השנתי מ-3 מילארד דולר ל-5 מיליארד בעשור הקרוב. מקורות בארה”ב הבהירו כי זו ציפייה לא ריאלית וכי סביר שהסיוע יוגדל רק ל-4 מיליארד דולר.
  • בשבוע שעבר הכריז נתניהו על כוונתו למנות את ד”ר רן ברץ לראש מערך ההסברה הלאומי של ישראל. לאחר ההודעה התפרסמו פוסטים שכתב ברץ בפייסבוק בהם כינה את הנשיא אובמה “אנטישמי” והשתמש בכינויי גנאי נגד שר החוץ קרי. בעקבות הפרסום שנתקל בביקורת אמריקאית חריפה, החליט נתניהו שלא לצרף את ברץ לביקורו בארה”ב והודיע לאמריקאים, לטענתם, כי ישקול מחדש את המינוי. נתניהו עצמו הבהיר שלא אמר כי יבטל את המינוי אלא רק ש”יטפל בעניין” עם שובו לארץ. אתמול תקף בחריפות סגן הנשיא האמריקאי, ג’ו ביידן, את מינוי ברץ מבלי שנקב בשמו והבהיר כי אין זה מקובל שאנשי ממשל ישראלים יתבטאו באופן כה מזלזל ומפלג על בכירי הממשל האמריקאי. גם בקהילה היהודית בארה”ב תקפו את המינוי.

מצרים
  • בהקלטה מתא הטייס של המטוס הרוסי שהתרסק בסיני נשמע רעש חזק שמקורו כנראה בפיצוץ. בכך, הולכות ומתחזקות ההערכות כי המטוס הופל על ידי מטען שהבריח דאעש לסיפונו. 
  • ביום רביעי הודיעו הבריטים כי להערכתם המטוס אכן הופל על ידי דאעש, ובסוף השבוע נחשף כי ההודעה התבססה על יירוט תשדורות בין פעילים של הארגון שהתרברבו בפעולה.
  • בצעד המחזק את ההערכה כי מדובר בפעולת טרור ולא בתקלה, החליטה רוסיה בסוף השבוע להשעות את טיסות חברות תעופה רוסיות אזרחיות למצרים עד לבירור הנסיבות. כעת פועלת רוסיה לסייע לחזרתם של כ-80,000 תיירים רוסים הנמצאים במצרים. בנוסף, בצעד חריג פנו שירותי הביטחון הרוסים ל-FBI האמריקאי לבקש את עזרת הארגון בחקירת הפיגוע, ונענו בחיוב.
  • במסיבת עיתונאים אתמול התלונן שר החוץ המצרי, סאמח שכרי, כי מדינות המערב שהחליטו להפסיק את טיסותיהן לסיני לא שיתפו את מצרים במודיעין עליו התבססו. הוא טען כי מדינות אלה לא סייעו מספיק למצרים במאבקה בטרור. הוא אמר את הדברים על רקע החשש הסביר כי הפיגוע יפגע קשות בתעשיית התיירות המצרית שהחלה להתאושש מהשפעות המהפיכה ב-2011 רק בשנה האחרונה. בפרט, תיירים רוסים מהווים כשליש מסך התיירים המבקרים במצרים.

סוריה
  • עלי אכבר ולאיתי, יועץ מדיני של מנהיג איראן, הצהיר אתמול כי איראן תנכח בסבב השיחות הבא בנושא הסורי שצפוי להתקיים השבוע. זאת, לאחר שבשבוע שעבר איימה איראן שצורפה רק לפני כשבוע וחצי לתהליך בהסכמת ארה”ב, כי תיסוג ממנו בשל התנהלותה של סעודיה.
  • ארגון הפיקוח הבינלאומי על אמנת הנשק הכימי קבע ב”וודאות כמעט מוחלטת” ביום שישי כי בחודש אוגוסט נעשה בסוריה שימוש בגז חרדל על ידי “שחקן לא מדינתי”. זאת, בהתייחס לדאעש. מהשימוש בגז נהרג ילד אחד. בנוסף, קבע הארגון כי בתקיפה בחודש מרץ 2015 באדליב נעשה שימוש בגז כלור. במקרה הזה, היה המשטר הסורי האחראי לשימוש בגז.

איראן
  • ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, אמר ביום חמישי במהלך ביקור ביפן כי איראן תעמוד בלוח הזמנים שהציב הנשיא רוחאני ליישום הסכם הגרעין. רוחאני הצהיר כי איראן תיישם את ההסכם כך שהסנקציות יוסרו עוד לפני סוף שנת 2015. זאת, על אף הערכות מומחים כי היישום שהחל בשבוע שעבר יארך לפחות ארבעה חודשים.

לבנון
  • מנהלת הביטחון הכללי הלבנונית הודיעה היום כי עצרה שלושה בני אדם, שני לבנונים וסורי, בחשד לריגול עבור ישראל. לא נמסר מתי נעצרו השלושה, אך בהודעה נמסר כי הם הודו בהעברת מידע על מטרות וצירים בדרום המדינה.

תימן

  • בשבועות האחרונים השיגו החות’ים הנתמכים על ידי איראן סדרת הישגים בלחימה בכוחות הנאמנים למשטר הסוני. מאז חודש יולי שבו וכבשו כוחות המשטר אזורים נרחבים בתימן והקימו מחדש מפקדה בעיר החוף עדן, אולם החות’ים שבו וכבשו חלק מהבסיסים שאיבדו מאז יולי. בין היתר, כבשו בסיס השולט על המיצרים האסטרטגים בפתח הים האדום, באב אלמנדב, והשתלטו על שטחים הצופים על בסיסי צבא מחוץ לעדן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה