יום שישי, 13 בנובמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-13.11.2015

היום בעדכון: ארה”ב לא רואה בעיה בסימון מוצרי התנחלויות • חוסל המוציא להורג של דאעש “ג’האדי ג’ון” • וכ-45 הרוגים בפיגוע של דאעש במעוז חזבאללה בבירות

תמונת היום: אתר פיגוע של דאעש בבירות אתמול (צילום: רויטרס)

ישראל-פלסטינים
  • דובר מחלקת המדינה אמר אתמול כי ארה”ב אינה רואה בסימון הנפרד של מוצרי ההתנחלויות חרם. לטענתו, ארה”ב אינה מקבלת שההתנחלויות הן חלק ממדינת ישראל, ומבחינתה, הסימון הוא צעד טכני בלבד ונועד לספק לצרכנים אירופיים מידע על מקור המוצרים שהם רוכשים. בישראל קיוו כי ארה”ב תגנה את המהלך האירופי. 
  • אתמול התרחשו עימותים אלימים בחברון בין פלסטינים לכוחות הביטחון בעקבות לוויתו של בן דודו של המחבל שנעצר בבית חולים בחברון. בן הדוד נורה על ידי כוח המסתערבים ומת.

סוריה
  • לקראת שיחות וינה על עתיד סוריה שיתחדשו מחר בהשתתפות ארה”ב, רוסיה, סעודיה, איראן ומדינות נוספות (אך לא כולל המשטר הסורי או המורדים), הצהיר שר החוץ האמריקאי על היעדים של ארה”ב לפתרון במדינה. לדבריו, ארה”ב מעוניינת בנצחון על דאעש ופירוקו, מאמץ דיפלומטי לסיום מלחמת האזרחים וחיזוק בעלות הברית האמריקאיות באזור. הוא הדגיש כי ארה”ב רואה בהעברתו של אסד מהשלטון תנאי הכרחי לכל פתרון ארוך טווח. זאת, בניגוד לעמדת רוסיה שחותרת לכך שאסד יוכל להתמודד בבחירות עתידיות לנשיאות.
  • ארה”ב תקפה הלילה באמצעות כלי טיס בלתי מאוייש ברקה, בירת המדינה האסלאמית בסוריה, את מחמד אמואזי, המוציא להורג הבריטי של דאעש שכונה ג’האדי ג’ון. על פי הערכות לא רשמיות, אמואזי נהרג בתקיפה.
  • ממשלת רוסיה הודיעה כי תבדוק את האותנטיות של סרטון וידאו שהתפרסם בשפה הרוסית מטעם דאעש בו נשמעים איומים כי “הדם ישפך כמו אוקינוס” וכי הארגון יבצע פיגועים על אדמת רוסיה. זאת, בשל המעורבות הרוסית בלחימה בסוריה.
  • ביום שני העבירה סוריה לשליח האו”ם למלחמת האזרחים במדינה התחייבות לפיה לא תפעיל נשק בעל יכולת פגיעה ללא הבחנה. אתמול הגיבה שגרירת ארה”ב באו”ם בספקנות לטענות והדגישה כי קשה להתייחס ברצינות להבטחה כאשר המשטר כלל לא מודה שהוא משתמש בחביות נפץ שמושלכות מהאוויר.

לבנון
  • כ-45 בני אדם נהרגו וכ-250 נפצעו בפיגוע של שני מחבלים מתאבדים ברובע הצ’אחיה בבירות בו מרוכזת הנהגת חזבאללה ואוכלוסיה שיעית משמעותית.  שר הפנים הלבנוני הודיע כי מחבל שלישי שאמור היה להשתתף בפיגוע, נהרג באחד הפיצוצים הקודמים. דאעש נטל אחריות לפיגוע. זהו הפיגוע הראשון בלב בירות מזה כשנה. בין ההרוגים גם בכיר במנגנון הביטחון של חזבאללה.
  • הפרלמנט הלבנוני הצליח אתמול להתכנס לראשונה זה יותר משנה. בישיבה נידונו רק נושאים כלכליים שנחוצים כדי לאפשר זרימת סיוע ותפקוד כלכלי של מוסדות המדינה. נושאים פוליטיים כמו בחירת נשיא חדש לא הועלו. עד כה לא הצליח הפרלמנט להתאסף במספר החברים המינימלי הדרוש לקיום ישיבה עקב מחלוקות בין המחנות הפוליטיים במדינה.

מצרים
  • מלך סעודיה הצהיר כי יש לו ביטחון מלא ביכולותיהם של כוחות הביטחון המצרים. הוא הורה לחברת התעופה הסעודית להמשיך בטיסות לשדה התעופה בשרם אלשיח’ ממנו המריא המטוס הרוסי שהופל לפני כשבועיים. זאת, בניגוד לרוב חברות התעופה הבינלאומיות שהפסיקו את טיסותיהן לשדה.
  • סוכנויות ביטחון ובטיחות תעופה אמריקאיות לא הוזמנו להשתתף בחקירת הפלת המטוס הרוסי. זאת, למרות שבמקרים רבים בעולם של תאונות תעופה או חשדות לטרור מוזמנים גורמים אמריקאיים לסייע. יוזכר, כי מצרים הצהירה כי היא רואה בטענות המערביות על כך שהמטוס הופל בפעילות טרור “פיגוע כלכלי” נגד מצרים ודוברים מצרים מתחו ביקורת על כך שארה”ב ובריטניה לא העבירו להן מידע שיכול היה לסייע בפרשה.
  • ממשלת מצרים שיגרה מכתב תנחומים למשפחתו של הנשיא לשעבר יצחק נבון שנפטר השבוע. נבון דובר הערבית היה קרוב לנשיא מצרים שחתם על הסכם השלום עם ישראל ונרצח בשל כך, אנואר סאדאת.

איראן

  • נשיא איראן, רוחאני, התראיין לעיתון האיטלקי “קוריירה דלה סרה” לקראת ביקורו באירופה בשבוע הבא. רוחאני התייחס לקשר עם ארה”ב ואמר כי זה יכול אולי להשתפר בעתיד בתנאי שארה”ב “תשנה את מדיניותה, תתקן טעויות שעשתה ב-37 השנים האחרונות ותתנצל בפני העם האיראני”.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה