יום חמישי, 5 בנובמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-5.11.2015

היום בעדכון: משעל - חמאס תדרוש שחרור ברגותי וסעדאת עבור נעדרי צוק איתן  • מסתמן כי המטוס הרוסי הופל באמצעות מטען חבלה • ורוחאני תוקף את השמרנים בעקבות מעצר עיתונאים

תמונת היום: ח’אלד משעל בראיון סקייפ עם עיתונאים בעזה אתמול (צילום: אתר חמאס)

ישראל-פלסטינים
  • מחבל מחברון דרס אתמול ופצע אנושות שוטר מג”ב בן 20 בצומת חלחול סמוך לחברון. המחבל נורה למוות. הוא פונה מהמקום באמבולנס של הסהר האדום שניסה לטפל בו, ולאחר שנקבע מותו הסהר האדום העביר את גופתו למשפחתו.
  • ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח’אלד משעל, הצהיר אתמול בשולי ראיון שעסק בהסלמה הנוכחית, אותה כינה “אינתיפאדת אלקדס”, ובמצב בעזה כי אין חדש במגעים עם ישראל על החזרת שני הלוחמים שישראל טוענת כי נהרגו במבצע “צוק איתן”, הדר גולדין ואורון שאול. הוא שב והבהיר כי התנועה לא תמסור מידע על מצב הלוחמים. הוא הבהיר כי בתמורה להחזרתם תדרוש חמאס גם את שחרור מרואן ברגותי ואחמד סעדאת, בכיר החזית העממית שנאסר בעקבות רצח השר רחבעם זאבי.
  • צה”ל החליט שלא להאריך את מעצרו של מחמד עלאן, פעיל הג’האד האסלאמי שמעצרו הוקפא בחודש אוגוסט לאחר שאיבד את ההכרה בשביתת רעב בת 66 ימים שקיים, וחודש בספטמבר. עם מעצרו המחודש, חידש עלאן את שביתת הרעב וכעת הוא שוחרר. 
  • בשל המצב הביטחוני בשטחים, קבעה התאחדות הכדורגל הבינלאומית, פיפ”א, כי משחקי המוקדמות הביתיים של הנבחרת הפלסטינית לגביע העולם ב-2018 נגד סעודיה ומלזיה יתקיימו במגרש ניטרלי באסיה. קודם להחלטה הודיעה הנבחרת הסעודית שלא תגיע לראמאללה למשחק שאמור היה להתקיים היום.

מצרים
  • מתחזקת ההערכה כי מטוס הנוסעים הרוסי שנפל בשבת בסיני נפגע על ידי גורמי טרור. שר החוץ הבריטי וגורמים אמריקאיים שלא הזדהו הצהירו אתמול כי ההערכה המובילה כעת היא שהמטוס נפגע מפיצוץ מטען חבלה על סיפונו. אם זה אכן המקרה, הפרטים מחזקים את נטילת האחריות של מחוז סיני של דאעש להפלת המטוס בתגובה למעורבות הרוסית בלחימה בסוריה, וסותרים את עמדת ממשלת מצרים וממשלת רוסיה בנושא. זאת, על אף שדאעש טרם הבהיר כיצד לטענתו הפיל את המטוס. במוסקבה ובקהיר הגיבו לדברי שר החוץ הבריטי וטענו כי מדובר בקביעה מוקדמת ובלתי מוצדקת בשלב זה.
  • ההודעה הבריטית מעוררת מבוכה מיוחדת משום שהתפרסמה כמה שעות לאחר שהנשיא המצרי, סיסי, נחת בלונדון לביקורו הרשמי הראשון באנגליה. לקראת ביקורו מתחו קבוצות זכויות אדם ביקורת קשה על ההחלטה להזמינו למרות הצעדים לדיכוי האופוזיציה שנוקטת מצרים.
  • ערב הביקור התראיין סיסי ל-BBC בניסיון להציג פנים אחרות למאמצי דיכוי האופוזיציה. בין היתר טען כי המהלכים נגד האחים המוסלמים הם יוזמת העם המצרי ולא המשטר. בה בעת הדגיש כי התנועה היא “חלק ממצרים” ועל העם להחליט לגבי עתידה. הוא הודה כי הדמוקרטיה המצרית נמצאת עדיין בתהליכי התפתחות.

סוריה
  • גורמי ביטחון אמריקאים טוענים כי סדר הכוחות ששלחה רוסיה לסוריה מגיע כבר ל-4000 אנשי צבא. אלה פועלים בעיקר מתוך ארבעה בסיסים, אך יחידות ארטילריה רוסיות פועלות גם בחזית. לטענת הגורמים, עד כה נכשלה המתקפה מלהשיג בפריצת דרך משמעותית בכיבוש מחדש של שטחים שבשליטת מורדים.
  • דובר של צבא ארה”ב בעיראק השיב אתמול לשאלות כתבים כי ארה”ב תגדיל את הסיוע בציוד צבאי לקבוצות המורדים הפועלות נגד דאעש בצפון סוריה לאור הישגיהן באזור הגבול הצפון מזרחי בין סוריה לעיראק בשבועות האחרונים. ב-12 באוקטובר הצניחה ארה”ב כ-50 טונות של ציוד צבאי למורדים.

איראן
  • נשיא איראן, רוחאני, גינה אתמול את מעצרם של עיתונאים איראניים על ידי משמרות המהפכה. המעצרים הם כנראה חלק ממהלך שנועד למנוע התעוררות רגשות רפורמיסטיים בעקבות הסכם הגרעין. רוחאני, המתנגד ליסודות השמרניים יותר במשטר האיראני, קרא שלא לעצור “אדם פה, אדם שם, בהתבסס על תירוצים, ללא סיבות ובהמשך לנפח את המקרה ולהצהיר כי מדובר בהסתננות זרה”. רוחאני פרסם את הדברים בחשבון האינסטגרם שלו.
  • גורמים רשמיים בארה”ב טוענים כי בשבועות האחרונים נרשם גל מתקפות סייבר איראניות נגד כתובות מייל וחשבונות ברשתות חברתיות של פקידים בממשל האמריקאי. ייתכן כי המהלך החל בעקבות החרמת מחשבו של איש עסקים איראני-אמריקאי שנעצר באיראן לאחרונה. באיראן הכחישו את הטענות.
  • בחרין, נסיכות מפרצית בה מיעוט סוני שולט ברוב שיעי, הודיעה אתמול כי עצרה 47 בני אדם בחשד שהשתייכו לתא טרור עם קשרים לגורמים באיראן שתכננו לבצע פעולות טרור במדינה בימים הקרובים. חלק מהעצורים, עברו, לטענת השלטונות בבחרין, הכשרות באיראן בשימוש בנשק ויצור חומר נפץ. בחודש אוקטובר החזירה בחרין את שגרירה באיראן לאחר חשיפת מעבדת נפץ בנסיכות ומעצר חשודים בקשר עם משמרות המהפכה האיראניים.

טורקיה

  • נשיא טורקיה, ארדואן, הצהיר כי למרות שמפלגתו אינה נהנית מהרוב הדרוש לשינוי החוקה הטורקית בכוחות עצמה, הוא נחוש לקדם את המהלך למעבר למשטר נשיאותי שירכז את סמכויות השלטון בידיו. מפלגתו של ארדואן זכתה בבחירות החוזרות לפרלמנט שהתקיימו ביום ראשון במדינה ויכולה כעת להקים ממשלה בכוחות עצמה. ארדואן גם הצהיר כי בכוונתו להמשיך במערכה נגד המחתרת הכורדית, ה-PKK, שנפתחה בחודש יולי.
  • בלחימה בין הצבא הטורקי לכורדים בדרום מזרח המדינה נהרגו ביומיים האחרונים שני חיילים ו-15 לוחמים של המחתרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה