יום ראשון, 19 באפריל 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-19.4.2015

היום בעדכון: נצראללה בנאום על המלחמה בתימן • פוטין מבהיר כי התנגדות ישראל ואיומים באספקת נשק ליריבי רוסיה לא ימנעו את עסקת ה-S300 • וישראל והפלסטינים סיכמו על הפשרת כספי המסים שגובה ישראל עבור הרשות
תמונת היום: כוחות התומכים במשטר העיראקי יורים רקטות לעבר דאע”ש במזקקת הנפט בייג’י ביום חמישי (צילום: AFP)

תימן
  • משט של 9-7 ספינות איראניות יצא בשבוע שעבר לכיוון תימן במה שנראה כניסיון התרסה כלפי הסגר הימי שהטילה סעודיה על תימן במטרה למנוע העברת ציוד לחימה למורדים החות’ים. ארצות הברית הבהירה כי הגם שהיא מסייעת במודיעין לסעודים ולקואליציה הערבית הלוחמת בחות’ים היא לא תבלום בעצמה את הספינות האיראניות אם ימשיכו להתקרב לחופי תימן.
  • בנאום משודר בפני עצרת של תומכי חזבאללה בבירות ביום שישי התייחס מזכ”ל הארגון, חסן נצראללה, בהרחבה למלחמה בתימן. הוא ביקר את לגיטימיות הפעולה הסעודית וטען שלא ניתן לכנות אותה פעולה ערבית משום שכוחות ערבים שונים, דוגמת חזבאללה, מתנגדים לה. הוא דחה בנחרצות את קריאות סעודיה לארגונו שלא להביע דעה בנושא תימן ומנה את כשלונות הסעודים במדינה ובראשם העובדה שאין תוכנית על השולחן שתאפשר את חזרתו של הנשיא האדי לשלטון. הוא קרא להענות ליוזמות האיראניות לפתרון מדיני של המשבר והביע תמיכה בעם התימני ולבסוף קרא ליריביו בלבנון להביע את דעתם בנושא תימן בצורה לא אלימה.
  • נשיא איראן, רוחאני, הזהיר את סעודיה כי היא “תקצור את זרעי השנאה” שהיא זורעת כיום עם המתקפה האווירית בתימן הפוגעת לדבריו באזרחי המדינה. הוא אמר את הדברים בצעדת יום הצבא בטהראן אתמול בה נשמעו קריאות רבות והוצגו שלטים בגנות ישראל וארה”ב.
  • ביום שישי הגישה איראן באופן רשמי את תוכניתה בת ארבעת השלבים להשגת שלום בתימן למועצת הביטחון של האו”ם. מדינות הקואליציה הערבית דחו את היוזמה.
  • עוזר שר החוץ המצרי תקף את ההתערבות האיראנית בתימן ובעקבות הערות מאיראן נגד המעורבות המצרית בקואליציה הערבית, אמר כי הביקורת הזו “אינה במקומה ואינה מקובלת”. הוא הוסיף כי דברי איראן פוגעים בניסיון לשפר את היחסים בינה לבין מצרים.
  • נשיא מצרים סיסי אמר ביום שישי כי מצרים לא פרסה כוחות קרקעיים ללחימה בתימן בינתיים אלא רק כוחות אוויר וים. לדבריו, אם יחול שינוי בכך מצרים תודיע על כך רשמית.

איראן
  • במענה לשאלה האם יסכים להסרה מיידית של כל הסנקציות על איראן כפי שהיא דורשת אמר הנשיא אובמה במסיבת עיתונאים ביום שישי כי הוא מתמקד בהשגת הסכמות שיאפשרו החזרה מיידית של הסנקציות במקרה של הפרה של ההסכם הסופי על ידי איראן וכי לדעתו ניתן להשיג זאת באמצעות “מו”מ יצירתי”. מבקריו של אובמה ראו בדברים נכונות לסגת מהדרישה האמריקאית להסרה הדרגתית של הסנקציות. מאידך, גורמים בממשל האמריקאי הבהירו כי אין שינוי בדרישה האמריקאית וכי אובמה ביקש למקד את תשומת הלב בצורך בהסדרים שיאפשרו החזרה מהירה שלהן במקרה הצורך.
  • בראיון לכלי תקשורת צרפתי בסוף השבוע, אמר שר החוץ האיראני, ג’ואד זריף, כי איראן לא תקבל הגבלות על העשרת האוראניום שלה אם יכשל המשא ומתן בנושא הגרעין עם המעצמות. זריף גם הכחיש כי איראן הסכימה להסרה של הסנקציות באופן הדרגתי. הוא טען כי מסמך הסיכום שהפיצה ארה”ב לאחר הדיונים בלוזאן מוקדם יותר החודש מעוות את תמונת ההסכמות האיראנית.
  • נשיא רוסיה, פוטין, הגיב בסוף השבוע לביקורת הישראלית על נכונות רוסיה לספק לאיראן את מערכת הטילים נגד מטוסים S300 ולרמזים לפיהם ישראל תמכור נשק שנמנעה עד כה מלמכור לאוקראינה לאור הצעד הרוסי. פוטין טען כי מכירת נשק לאוקראינה “זו בחירה ישראלית”, אך היא תוביל לאלימות רבה יותר ורמז כי האיום לא ישפיע על ההחלטה הרוסית לספק את המערכת לאיראן. הוא הבהיר כי הוא קשוב לדאגות ישראל בנושא מערכות נגד מטוסים וכי רוסיה כבר ביטלה עסקאות שאיימו על חופש התנועה האווירי של ישראל, אך עמד על כך שבמקרה האיראני המערכת היא הגנתית ואינה משפיעה על ישראל כלל.

מצרים
  • בית משפט מצרי אישר בשבת את הכללת אנצאר בית אלמקדס, ארגון טרור שהיה פעיל בסיני ונשבע אמונים לדאע”ש, ו-208 מחבריו ברשימת ארגוני הטרור במדינה.
  • צבא מצרים הודיע כי מסוף חודש מרץ עד ה-15 באפריל חסם 69 פתחי מנהרות המחברים בין רצועת עזה לבין חצי האי סיני.

עיראק
  • שלושה בני אדם, אף אחד מהם לא אזרח אמריקאי, נהרגו בפיצוץ מכונית תופת בכניסה לקונסוליה האמריקאית באירביל, שבחבל הכורדי בעיראק ביום שישי. דאע”ש נטל אחריות לפיגוע.
  • בימים האחרונים מתנהלת לחימה עזה בין צבא עיראק לבין דאע”ש באזור מזקקת הנפט הגדולה במדינה “בייג’י”. צבא עיראק כבש בסוף השבוע שתי עיירות מדרום למזקקה בניסיון לאבטח מסדרון לכיוון המזקקה שדאע”ש מנסה לכבוש מתחילת שבוע שעבר. בשבת הצליח צבא עיראק להשתלט מחדש על רוב מתחם המזקקה.

ישראל-פלסטינים

  • ישראל תעביר לפלסטיני 1.85 מיליארד שקלים של כספי מסים שגבתה ושהוקפאו בישראל בעקבות פניית הרשות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. הכספים עבור חודשים דצמבר עד פברואר יועברו בניכוי חובות לחברת החשמל וגופים נוספים בעוד הכספים עבור חודשים מרץ ואפריל יועברו ללא ניכוי. בנוסף, תוקם ועדה משותפת שתדון במחלוקות לגבי חובות הפלסטינים לגופים בישראל. הפלסטינים סרבו לניסיון ישראלי קודם להפשיר את הכסף משום שישראל ניכתה מהסכום חובות ללא תיאום עימם.
  • משלחת מטעם ממשלת ההסכמה של הרשות הפלסטינית בראשות ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, תגיע היום לעזה לדיונים עם חמאס על מימוש הסכם הפיוס. במוקד הדיונים, תשלום משכורות לפקידי ממשלת חמאס שהתפטרה בשנה שעברה והעברת האחריות הביטחונית על עזה לידי הרשות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה