יום שלישי, 14 באפריל 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-14.4.2015

היום בעדכון: תקיפות סייבר בין סעודיה לאיראן על רקע המלחמה בתימן  • רוסיה הודיעה כי תספק לאיראן מערכת הגנה מתקדמת נגד מטוסים • ובחירות כלליות בסודן
תמונת היום: מערכת הטילים נגד מטוסים S300 שכמותה הודיעה רוסיה אתמול שתסכים לספק לאיראן (צילום: AP)


תימן
  • על רקע החיכוך בין איראן ותימן סביב המלחמה בתימן מתרבות תקיפות המחשבים משני הצדדים. בין היתר, האקר סעודי פרץ בסוף השבוע לעמודים של רשת התקשורת האיראנית בערבית במספר רשתות חברתיות ופרסם פוסטים שקריים על מות המנהיג החות’י בתימן והעלה סרטוני תמיכה במלך סעודיה, סלמאן.

איראן
  • רוסיה הודיעה אתמול כי תסיר את המגבלות שהטילה עד כה על ייצור מערכת הטילים נגד מטוסים S300 לאיראן, אף שלא הבהירה מתי אם בכלל תמומש העסקה. חוזה לאספקתה נחתם ב-2007 אך בלחץ אמריקאי ולבקשת ישראל, אליה גם הצטרפו כנראה מגבלות על מכירת נשק ישראלי במזרח אירופה, בלמה רוסיה את העברתה מאז 2010. שר החוץ הרוסי, לברוב, טען אתמול כי רוסיה לא סיפקה את המערכת בניסיון ללחוץ על איראן להתקדם במגעים לעסקת גרעין וכי ההצלחה לגבש קווים מנחים להסכם קבע מבטלת את הצורך הזה ומצדיקה מבחינת רוסיה את קיום העסקה שדחייתה גרמה למוסקבה עד כה הפסדים כלכליים ניכרים. הוא הוסיף כי מדובר במערכת הגנתית בלבד שאינה מאיימת על אף צד, ונחוצה לאיראן במיוחד לאור המשבר בתימן והוסיף בפירוש כי אינה מאיימת על ישראל.
  • דוברים אמריקאיים מתחו ביקורת על ההחלטה הרוסית וגם בישראל גינו את ההצהרה של לברוב. ראש הממשלה, נתניהו, אף רמז כי ההודעה היא סימן ראשון להתפרקות משטר הסנקציות על איראן ועל הנזקים של הסכם הגרעין. בתוך כך, פרשן Ynet, רון בן ישי, הנחשב מקורב למערכת הביטחון הבהיר כי ייתכן בהחלט שהמערכת העומדת על הפרק היא כזו שלא תמנע מחיל האוויר הישראלי לפעול באיראן במקרה הצורך.
  • במקביל, סגן שר החוץ הרוסי דיווח לבית העליון של הפרלמנט במדינה כי רוסיה ואיראן החלו ביישום חלקי של עסקת חילופין של סחורות חיוניות מרוסיה בתמורה לנפט איראני בשווי מיליארדי דולרים שביצועה התעכב עד כה.
  • היום יתקיים דיון אחרון בועדת יחסי החוץ של הסנאט האמריקאי לקראת הצבעה שתתקיים אולי כבר מחר על הצעת חוק שתחייב את הנשיא אובמה להביא הסכם עם איראן לעיון הקונגרס. מוביל החוק, הסנטור בוב קורקר הרפובליקני, פועל לדחות לחצים מימין ומשמאל להחריף את לשון החוק בצורות שונות שימנעו את קבלתו על ידי רוב משותף לשתי המפלגות, רוב הדרוש כדי לבטל את הוטו הנשיאותי שהנשיא אובמה כבר הכריז כי יטיל על החוק.

מצרים
  • בשתי תקיפות חמושים על שני מחסומים באזור הגבול בין מצרים לרצועת עזה ברפיח אתמול נהרג חייל מצרי אחד וחייל נוסף נפצע.

סודן
  • היום החלו הבחירות לנשיאות צפון סודן ולפרלמנט במדינה שימשכו שלושה ימים. בבחירות צפוי לנצח הנשיא המכהן מאז 1989, עומר אלבשיר, לאחר שמפלגות האופוזיציה הודיעו כי הן מחרימות את הבחירות בשל הגבלת החירויות הפוליטיות במדינה.

לוב

  • בהמשך לתקיפה נגד השגרירות הדרום קוריאנית בתחילת השבוע, הופעל אתמול מטען בכניסה לשגרירות מרוקו בבירה טריפולי. לוחמים שנשבעו נאמנות לדאע”ש נטלו אחריות לפיגועים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה