יום שלישי, 30 בספטמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-30.9.14

היום בעדכון: עיקרי נאום נתניהו באו”ם • יעלון מסכם את הישגי “צוק איתן” ואת התארכותו • ומפקד דאע”ש נמלט מסוריה לעיראק מפני מתקפות הקואליציה


טנקים טורקים על הגבול הסורי


תמונת היום: טנקים טורקים נפרסו אתמול לאזור הגבול עם סוריה בשל התקדמות דאע”ש (צילום: AFP)



ישראל


* נאום נתניהו באו”ם - בנאומו בעצרת הכללית של האו”ם אתמול השווה ראש הממשלה בין ארגון המדינה האסלאמית לבין יתר כוחות האסלאם הקיצוני, בהם מנה את חמאס ואת איראן. הוא הדגיש שמיקוד בלחימה במדינה האסלאמית תוך הזנחת הטיפול בתוכנית הגרעין האיראנית יהיה”ניצחון בקרב והפסד במלחמה”.


* בנושא הפלסטיני הבהיר נתניהו שאף שהוא מוכן ל”פשרה היסטורית”, לא יסכים לויתור על חופש הפעולה הביטחוני של ישראל. הוא הדגיש שבעיניו המפתח להשגת הסדר הוא בתמיכה ערבית כוללת. בנוסף, דחה נתניהו את טענות אבו מאזן על פשעי מלחמה, והאשים כי חמאס היא זו שלמעשה בצעה פשעי מלחמה בשימוש שעשתה באוכלוסייה אזרחית ובכך שטיווחה אזרחים בישראל.


* דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ג’ן סאקי, הבהירה בתגובה כי ארה”ב מסתייגת מהגדרותיו של נתניהו. לדבריה, ארה”ב אמנם רואה בחמאס ארגון טרור, אך מסווגת אותו כאיום מסדר גודל אחר מאשר המדינה האסלאמית. בנוסף, הסתייגה מהכללותיו כי ארגוני האסלאם השונים מעוניינים ליצור “מובלעות אסלאם קיצוני”. בהקשר האיראני, דחתה את הרמיזות לפיהן בשל המאבק במדינה האסלאמית יסכים המערב לפשרה רעה עם איראן בנושא הגרעין.



הזירה הפלסטינית


* שר הביטחון, יעלון, הצהיר אתמול כי לחמאס נותרה כחמישית מהנשק תלול המסלול (רקטות ופצצות מרגמה) שהיו בידיה ערב פתיחת “צוק איתן”. קרי, נותרה לה כ-2000 רקטות. כמו כן, במבצע נהרגו כ-2000 פלסטינים, למעלה ממחציתם פעילים בארגוני הטרור, והושמדו כ-7000 בתים.
* עוד אמר יעלון, כי המבצע התארך בגלל התעקשות ישראל להשיג הפסקת אש בערוץ המצרי מחד, ובשל עמדת יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, משעל, מאידך. לטענתו, ישראל הסכימה להפסקת אש ערב תחילת המבצע הקרקעי, מתוך הבנה כי סביר שחמאס תדחה אותה. עם זאת, הודה כי הפעולה נגד המנהרות ארכה זמן רב מהצפוי. לבסוף, הביע תקווה כי המבצע יבטיח שקט לאורך זמן.


* שר החוץ המצרי, סאמח שכרי, הכריז אתמול כי פירוז רצועת עזה הוא נושא לשיחות הסדר קבע בין ישראל לפלסטינים ולא עומד כעת על הפרק.


* משרד הביטחון וצה”ל החליטו להקים גדר חכמה מסביב ליישובים בעוטף רצועת עזה שתתריע על חדירות ליישובים עצמם. כיום מוקפת הרצועה בגדר חכמה, אך היישובים לא.


* אחד מדוברי חמאס, משיר אלמצרי, טען אתמול כי בין ישראל לתנועתו מסתמנת הסכמה על שחרור פלסטינים שנעצרו ב”צוק איתן” בתמורה לגופותיהם של אורון שאול ושל הדר גולדין. לא ברור האם בעסקה המדוברת נכללים גם אנשי חמאס שנעצרו בגדה במהלך מבצע “שובו אחים” ושאת שחרורם דרשה חמאס.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* ראש המדינה האסלאמית, אבו בכר אלבגדדי, נמלט מרקה שבסוריה למוסול שבעיראק מפני מתקפות הקואליציה הבינלאומית. כך הודיע אתמול המפלגה הכורדית הדמוקרטית בעיראק.


* נמשכת התקדמות כוחות המדינה האסלאמית באזור העיר הכורדית קובאנה הסמוכה לגבול בין סוריה לטורקיה. בין היתר, הגביר הארגון את ההפגזות על העיר ושלוש פצצות מרגמה אף נחתו בשטח טורקיה. בתגובה, נייד צבא טורקיה טנקים קרוב יותר לאזור הגבול.


* בתקיפות הקואליציה בצפון סוריה אתמול נהרגו אזרחים בפגיעה באסם תבואה. פיקוד מרכז האמריקאי, CENTCOM, הודיע כי המתקן שימש את המדינה האסלאמית כמרכז לוגיסטי, אך ארגון זכויות האדם העוסק בלחימה בסוריה הכריז כי ההרוגים בתקיפה הספציפית הזו, אחת מכמה שבוצעו אתמול, היו אזרחים בלבד.


* 70 חמושים של המדינה האסלאמית חוסלו על ידי מתקפות אוויריות של צבא עיראק אתמול דרומית לבגדד.


* גורמים בארגון הג’האד “אנצאר בית אלמקדס” הפועל בסיני טוענים כי הם מקבלים הדרכות אינטרנטיות ממומחים של המדינה האסלאמית לגבי שיטות פעולה נגד צבא מצרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה