יום רביעי, 17 בספטמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-17.9.14

היום בעדכון: רקטה ראשונה מאז “צוק איתן” - העברת מסרים בין ישראל לחמאס מנעה תגובות • השיחות בין איראן למעצמות מתחדשות • וקטר מגבירה פיקוח על תרומות משטחה


אסד והיועץ העיראקי לביטחון לאומי


תמונת היום: הנשיא אסד בפגישה עם היועץ לביטחון לאומי של עיראק (צילום: EPA)



ישראל-פלסטינים


* רקטה שנורתה מעזה התפוצצה אמש בשטח פתוח במועצה אזורית אשכול, זהו ירי ראשון לשטח ישראל מאז הפסקת האש שסיימה את מבצע “צוק איתן”. בחמאס הכחישו מעורבות בירי והבהירו כי הם מחוייבים לרגיעה. בעקבות חילופי מסרים בין ישראל לחמאס עצרה חמאס את היורים, חברי ארגון סורר.


* שיקום רצועת עזה - שליח האו”ם למזה”ת, רוברט סרי, הודיע אתמול כי הושג הסכם תלת צדדי בין ישראל, הרשות הפלסטינית והאו”ם להכנסת חומרי הבניין לשיקום הרצועה. זאת, בשיתוף המגזר הפרטי ברצועה ותוך פיקוח על השימוש בחומרים שיכנסו לשטח.


* מתיחות פתח-חמאס - דובר של פתח האשים את חמאס כי חמאס לקחה לכיסיה 700 מיליון דולר שגייסה במהלך “צוק איתן” לטובת אוכלוסיית הרצועה. ההצהרה שבה וממחישה את הקושי בקידום הסכם הפיוס בין התנועות שנחתם לפני חטיפת שלושת הנערים בראשית הקיץ.



המדינה האסלאמית


* משרד ההגנה של ארה”ב הודיע כי מטוסים אמריקאיים תקפו אתמול חמש מטרות של הארגון בעיראק, ובהן שלוש מטרות מדרום לבגדד.


* דאע”ש טוענים כי הפילו מטוס קרב סורי באזור העיר רקה שבצפון סוריה.


* היועץ העיראקי לביטחון לאומי נועד אתמול עם נשיא סוריה, אסד, ועדכן אותו במאמצי ממשלת עיראק בלחימה נגד דאע”ש. יוזכר, כי דוברים אמריקאיים הצהירו כי לא יהיה תיאום עם משטר אסד של הלחימה בארגון וכי ניסיונות לפגוע במטוסים של ארה”ב שיפעלו בסוריה יענו בכוח.



מצרים


* שישה אנשי משטרה מצרים נהרגו ממטען צד שהופעל נגדם על הכביש שבין רפיח לאלעריש בסיני.



איראן


* ראש צוות המשא ומתן של ארה”ב בשיחות המעצמות עם איראן, וונדי שרמן, הודיעה כי בין איראן למעצמות קיימים עדיין פערים מהותיים ובהם היקף ואופן העשרת האוראניום בהסדר הקבע.


* השיחות בין הצדדים יתחדשו מחר בניו יורק שם מתכנסת בימים אלה העצרת הכללית של האו”ם. היום אמורים שר החוץ האיראני, זריף, ושרת החוץ של האיחוד האירופי אשטון, להוועד לפגישה מקדימה. מועד הגג שנקבע לסיום שיחות הוא ה-24 בנובמבר.



קטר


* אמיר קטר חתם על חוק שיפקח על העברות כספים באמצעות עמותות אל מחוץ למדינה. זאת, בעקבות ביקורת כי כספים המגיעים מקטר משמשים למימון טרור, ובפרט למימון דאע”ש.


* עוד הועבר במדינה חוק האוסר על הפצת “חדשות שקריות” באינטרנט, הפצת מידע שעלול לפגוע ביציבות הממלכה וביטחונה או מידע אישי גם אם הוא נכון. לעבירות נקבעו עונשי מאסר של שנה עד מספר שנים וקנסות גבוהים.



לבנון


* צבא לבנון חיסל עשרות לוחמים של חזית אלנצרה, ארגון מורדים מזוהה אלקאעדה בסוריה, בשעה שניסו לחצות את הגבול ללבנון באזור רכס הקלאמון. בין צבא לבנון למורדים האסלאמיים בסוריה מתנהלת לחימה באזור כבר זמן רב והמורדים מחזיקים קבוצת חיילים לבנונית בשבי.


* הבחירות לפרלמנט הלבנוני תערכנה ב-16 בנובמבר, כך הכריז אתמול שר הפנים של לבנון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה