יום חמישי, 18 בספטמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-18.9.14

היום בעדכון: השיחות העקיפות בין ישראל לחמאס יתחדשו בקהיר בשבוע הבא • הסכם יצוא ביטחוני בין רוסיה למצרים • וסוריה הודיעה על 3 אתרים כימיים שלא הצהירה עליהם קודם


רוחאני ואן קארי


תמונת היום: העיתונאית אן קארי מ-NBC בראיון עם נשיא איראן רוחאני בטהראן (צילום: טוויטר)



ישראל-פלסטינים


* השיחות על הפסקת האש הקבועה - בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, הצהיר כי השיחות העקיפות בין ישראל לחמאס יתחדשו בקהיר בשבוע הבא לפני יום רביעי (בו חל ראש השנה).


* בהקשר זה, הכריז אחמד יוסף, מבכירי הזרוע המדינית של חמאס, כי השבת גופת החייל אורון שאול תידון בשיחות במצרים.



מצרים


* ראש סוכנות היצוא הביטחונית הרוסית הודיע אתמול כי מצרים ורוסיה הגיעו לסיכום ראשוני על עסקת נשק בשווי 3.5 מיליארדי דולרים למצרים.


* ארגון הג’האד הפועל בסיני “אנצאר בית אלמקדס” נטל אחריות למטען שהרג שישה שוטרים בסיני שלשום.


* משרד החוץ המצרי זימן ביום שלישי את שגרירי מדינות האיחוד האירופי לבירור בעקבות הצהרה של האיחוד במועצת זכויות האדם של האו”ם שהביעה דאגה ממצב זכויות האדם במצרים. קהיר ביקרה את ההצהרה שבאה, לטענתה, בשעה שמצרים נאבקת בטרור בשטחה.



סוריה


* פירוק הנשק הכימי - סוריה הודיעה לארגון האמנה הכימית, במסגרת המשך פעילותו לפירוק הנשק, על שלושה אתרי מחקר ופיתוח נשק כימי עליהם לא הצהירה בתהליך הפירוק. בין האתרים, מעבדה העוסקת בחומר הרעיל ריצין, שדמשק טוענת כי לא ניתן היה להגיע אליה קודם לכן בשל לחימה במורדים. סוריה חשודה כי ניסתה להסתיר שרידים של תוכניתה הכימית במהלך תהליך הפירוק וכעת, לאחר שתהליך פירוק התוכנית המוצהרת מתקרב לסיומו, נמשכים הדיונים על עתיד הפיקוח על המדינה.



המדינה האסלאמית


* בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול את הצעת הבית הלבן לחמש ולאמן מורדים מתונים בסוריה. באופן חריג הצביעו בעד ההצעה, וגם נגדה, חברים משתי המפלגות, הרפובליקנית והדמוקרטית.


* מוקדם יותר אתמול הצהיר הנשיא אובמה כי אין בכוונתו לפתוח במלחמה חדשה בעיראק וכי לא ישלח כוחות קרקעיים למדינה.


* מועצת חכמי הדת של סעודיה פרסמה הודעה לפיה הצטרפות למדינה האסלאמית אסורה על פי ההלכה האסלאמית (השריעה) וכי “לטרור אין קשר לג’האד בשם האל”.


* נשיא איראן, רוחאני, ביקר את המערכה האווירית עליה הכריזה ארה”ב נגד המדינה האסלאמית ותהה האם ארה”ב אינה מוכנה לשאת בקשיים הכרוכים בלחימה קרקעית נגד הארגון. בראיון לרשת NBC האשים רוחאני את המדינה האסלאמית כי הם מעוניינים לחסל “את האנושות”, הבהיר כי ארצו תגן על עיראק ותמנע בכל מחיר פגיעה במקומות הקדושים לשיעים במדינה, ודיבר בשבח היחסים המתחממים עם ארצות הברית.



איראן


* שר החוץ האיראני אמר בראיון במהלך ביקורו בארה”ב כי הוא מאמין שניתן להגיע להסדר בסוגיית הגרעין וכי כל הסכם עדיף על מצב בו אין הסכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה