יום שלישי, 23 בספטמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-23.9.14

היום בעדכון: חוסלו חוטפי שלושת הנערים • תקיפת פתע אמריקאית מסיבית של ארה”ב ובעלות בריתה נגד כוחות דאע”ש בסוריה • שרי החוץ של איראן וסעודיה נועדו בניו יורק


דאעש ברקה


תמונת היום: לוחמי דאע”ש בעיר רקה בסוריה שהותקפה אתמול ע”י ארה”ב ובעלות בריתה, התמונה מחודש יוני  (צילום: AP)



הזירה הפלסטינית


* כוחות צה”ל ושב”כ חיסלו במהלך הלילה בחברון את חוטפי שלושת הנערים, מרואן קואסמה ועמאר אבו עישה.


* פיוס - עזאם אלאחמד מפתח ומוסא אבו מרזוק מחמאס נפגשו אתמול בקהיר לשיחות מקדימות לקראת שיחות הפיוס בין שתי התנועות שיחלו היום במצרים. בין היתר על הפרק, חופש הפעולה שינתן לממשלת הרשות הפלסטינית ברצועת עזה הנשלטת על ידי חמאס, ועתידם של עובדי ממשלת חמאס שהתפטרה לאחר חתימת הסכם הפיוס, ומנגנוני הביטחון שלה.


* הפסקת האש - היום אמורות להתחדש השיחות העקיפות בין ישראל לחמאס בקהיר על הפסקת אש קבועה.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* ארה”ב פתחה אתמול במתקפת פתע מסיבית נגד מרכז השלטון של המדינה האסלאמית בסוריה בעיר רקה ובאיזור הגבול עם עיראק. בתקיפה מופעלים מטוסי קרב, כטב”מים תוקפים וטילי שיוט. לצד ארה”ב פועלים מטוסי קרב של מדינות ערב: ירדן, בחרין, קטר, סעודיה ואיחוד האמירויות. התקיפה לא תואמה עם המשטר הסורי, אך גורמים סורים טוענים כי סמוך לתקיפה קיבלו עליה הודעה מארה”ב. עד כה הגבילה ארה”ב את עצמה לתקיפות נקודתיות נגד מטרות הארגון בעיראק.


* חבר פרלמנט שיעי בעיראק טען אתמול כי ארגון המדינה האסלאמית חיסל באמצעות גז כלור 300 חיילים עיראקיים עליהם צר באזור פאלוג’ה. לא ברור מתי בוצעה המתקפה, שכנראה איננה המקרה הראשון של שימוש בגז כלור על ידי הארגון.


* דובר המדינה האסלאמית פרסם הודעה בה עודד את ארגוני הג’האד בסיני להמשיך ולפגוע בכוחות צבא מצרים המשמשים כ”שומרים של היהודים”.



סוריה


* שר החוץ של ארה”ב, ג’ון קרי, הצהיר כי ארצו מודאגת מאד מדיווחים על שימוש בגז כלור בלחימה בסוריה וכי המשטר הסורי ישא באחריות לשימוש שעושה בנשק כימי. קרי, פרסם את הדברים בתגובה לממצאי משלחת ארגון האמנה הכימית שפורסמו בשבוע שעבר לפיהם נעשה שימוש שיטתי וחוזר בגז כלור בצפון סוריה. בפרסום לא נקבע חד משמעית שהמשטר אחראי למעשה, אך פורסמו עדויות משמעותיות הקושרות את הפעולות לאסד.



איראן


* שר החוץ האיראני, זריף, ומקבילו הסעודי, סעוד אלפיצל, נועדו אתמול בניו יורק לפגישה ראשונה בדרג שרים מאז הבחירות בהן נבחר רוחאני לנשיאות ב-2013. בחודשים האחרונים מגששות שתי המדינות, ביניהן שוררת מתיחות אסטרטגית ארוכת שנים, לקראת הפשרה ביחסים.


* נשיא איראן, רוחאני, הכריז כי “איראן היא אבן פינה של יציבות” במזרח התיכון בנאום שנשא לרגל יום השנה לפתיחת מלחמת איראן-עיראק ולקראת צאתו לכינוס העצרת הכללית של האו”ם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה