יום חמישי, 23 ביוני 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-23.6.2016

היום בעדכון: ריבלין נגד היוזמה הצרפתית • חמאס מסרה שלא יוסר המצור מעזה בהסכם ישראל-טורקיה • וממשלת מצרים תערער על פסיקת ביהמ”ש בנושא מסירת שני האיים בים האדום לסעודיה
תמונת היום: שר הביטחון, ליברמן, אתמול בטקס מסירת מטוס ה”אדיר”, ה-F35, המיועד לישראל (צילום: משרד הביטחון)

ישראל
  • בנאום בפני הפרלמנט האירופי אתמול קרא הנשיא ריבלין לאיחוד האירופי לדחות את יוזמת השלום הצרפתית שאותה תאר כ”כרוניקה של כשלון ידוע מראש”. הוא הבהיר שמשא ומתן לשם משא ומתן צפוי להכשל כי אין אמון בין ישראל והפלסטינים. לדבריו, הנסיבות כיום אינן מאפשרות השגת הסכם, והוא הוסיף ומנה את התנאים שיאפשרו התקדמות לקראת הסדר מדיני. הוא הדגיש כי כל הסכם שיובא לאישור בכנסת על ידי הממשלה, יתקבל. זאת בעוד שברשות הפלסטינית לדבריו, שורר פיצול וברצועת עזה שולטת חמאס החותרת להשמדת ישראל. כמו כן, הביע ריבלין חששו מפני הביקורת האירופית הגוברת על ישראל וביקש מהאירופים לכבד את שיקול הדעת וההכרעות הפוליטיות שמתקבלות בישראל.

הזירה הפלסטינית
  • אבו מאזן שנמצא גם הוא בבריסל בימים אלה, סרב לפגוש את הנשיא ריבלין.
  • אבו מאזן נאם גם הוא, היום, בפני הפרלמנט האירופי וקרא לחבריו להתגייס לסייע לסיום הכיבוש אותו תאר במילים קשות. בנאומו הביע תמיכה ביוזמה הצרפתית ובליווי בינלאומי לתהליך המדיני שיכלול לוחות זמנים נוקשים להשלמתו. הוא הבהיר שהוא נגד טרור, אלימות ונגד קריאות ל”מחיקת מדינות מעל המפה”. בה בעת הדגיש שסיום הטרור תלוי בסיום הכיבוש. בהקשר לקווי המתאר לפתרון, שב על עמדותיו המוכרות הדורשות הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67’ עם חילופי שטחים ופתרון צודק ומוסכם לבעיית הפליטים. בהתייחס לסוגיית ההסתה שב והציע להקים מחדש את הועדה המשולשת (ישראל, הרשות הפלסטינים וארה”ב) לדיון בנושא.
  • לקראת הסיכום המסתמן בשבוע הבא של הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה התפרסם כי לצד מגעים אלה פועלת טורקיה להביא מחמאס מידע על ארבעת הישראלים, שני חיילי צה”ל שנהרגו בצוק איתן ושני אזרחים, שבידי התנועה.
  • בכיר חמאס, אחמד יוסף, הצהיר אתמול כי התנועה אינה צופה שבהסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה יוסר המצור מרצועת עזה. על פי דיווח נפרד, גורם בתנועה אמר כי הטורקים עדכנו את חמאס שלא הצליחו להשיג הסכמה ישראלית לדרישה זו. זאת, לאחר שבימים האחרונים נחשף כי הסכם הפיוס כולל מרכיבים של הקלה הומניטרית בעזה במעורבות טורקית, אך לא הסרה מלאה של המגבלות הישראליות על התנועה לאזור.

ירדן
  • בעקבות הפיגוע במחנה הפליטים הסורים במזרח ירדן שלשום הכריזה הממלכה על אזור הגבול בינה לבין סוריה כשטח צבאי סגור. כל רכב או אדם שינוע באזור הגבול ללא תאום יחשב, על פי ההודעה, כמטרה לגיטימית. בנוסף הודיעה הממשלה הירדנית כי לא תקים מחנות נוספים לפליטים סורים.

מצרים
  • ממשלת מצרים הודיעה כי בכוונתה לערער על החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים שביטלה את העברת שני האיים בים האדום, טירן וסנפיר, לידי סעודיה.

לבנון

  • ראש ממשלת לבנון, תמאם סלאם, הזהיר אתמול כי לבנון עלולה לקרוס אם ימשך המשבר הפוליטי שבמוקדו חוסר היכולת לבחור נשיא למדינה. סלאם הוסיף כי אינו מתפטר ומפזר את הממשלה למרות חוסר יכולתה לפעול משום שהוא רואה אחריות לאומית לשמר את אותן המסגרות הפוליטיות שבכל זאת מתפקדות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה