יום חמישי, 16 ביוני 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-16.6.2016

היום בעדכון: שגריר מצרים בישראל מבקר את ההתנחלויות • בכיר במשרד הביטחון וראש אמ”ן סקרו מגוון סוגיות ביטחוניות • והתרעה לפיגוע דאעש באירופה
תמונת היום: שגריר מצרים בישראל בכנס הרצליה היום (צילום: twitter.com/amirtibon)

הזירה הפלסטינית
  • שגריר מצרים בישראל, ח’אזם חירת, ביקר היום את ההתנחלויות וקרא לפתור במהירות את הסכסוך הישראל-פלסטיני משום שהוא מחזק קיצונים באזור. בנוסף, הביע חירת את תמיכת מצרים ביוזמת השלום הצרפתית, אליה מתנגדת ישראל. הוא אמר את הדברים בהופעתו הפומבית הראשונה, בכנס הרצליה.
  • כוחות הביטחון הפלסטינים התעמתו אתמול עם חמושים בכפר עקב שכלול בגבול המוניציפלי של ירושלים, אך נמצא מעבר לגדר ההפרדה וישראל למעשה אינה פועלת בו. פעילות הפלסטינים במקום נעשתה כנראה ללא אישור, למרות הרחבת ההיתרים מצד ישראל לרשות לפעול במזרח ירושלים לאחרונה. בעימותים נורה בראשו ונפצע קשה נער בן 15, אך דובר המנגנונים הצהיר כי ספק אם נפגע מאש הכוח הפלסטיני.

ישראל
  • גורם ביטחוני בכיר, ככל הנראה שר הביטחון, ליברמן, ערך תדרוך לכתבים צבאיים אתמול והתייחס למגוון סוגיות עד סדר היום הביטחוני. הגורם העריך כי יתרחש עימות נוסף בין ישראל לחמאס וכי על ישראל להפיל את שלטון התנועה במהלכו. עם זאת, הבהיר כי בראייתו הגורם הבעייתי ביותר מבחינת ישראל בזירה הפלסטינית הוא דווקא אבו מאזן המנהל לדבריו “טרור מדיני” נגד ישראל. בהקשר לגל הטרור טען כי הוא מתנגד להחזרת גופות מחבלים לקבורה. זאת, בניגוד לעמדת מערכת הביטחון עד כה. הוא הוסיף כי לישראל יש אינטרס בחיזוק הכלכלה הפלסטינית והמעיט בחשיבות האיומים הפלסטיניים להפסיק את התיאום הביטחוני משום שהוא אינטרס שלהם יותר מאשר של ישראל.
  • כמו כן, הביע הגורם הסתייגות מתהליך הפיוס עם טורקיה והאשים את ארדואן כי הוא רואה בתנועה הנאצית מודל שלטוני. בנוסף, הצהיר כי הוא סבור שיש לחתור לסיכום מהיר של הסכם הסיוע המחודש עם ארה”ב, בניגוד לעמדת ראש הממשלה. הגורם העריך כי לא צפוי עימות קרוב עם חזבאללה, אך הדגיש שאם יבוא, מוכנות צה”ל אליו טובה מבעבר.
  • ראש אמ”ן, האלוף הרצי הלוי, נאם אתמול בכנס הרצליה וסקר את האתגרים הביטחוניים של ישראל. הוא העריך כי המוטיבציה של חזבאללה להתעמת עם ישראל נמוכה, אך הצביע על הסיכון הגדול בהדרדרות להסלמה שלא רצויה לאף אחד מהצדדים. הוא הדגיש כי האיום על העורף הישראלי גדל בהיקפו, אך הזהיר את חזבאללה ואת הקהילה הבינלאומית כי הנזק לחזבאללה וללבנון במלחמה יהיה גדול מזה שיגרם לישראל וכי ישראל תוכל להשתקם מהמלחמה בעוד שלבנון לא. הלוי ציין כי חזבאללה איבד בסוריה 1500 מלוחמיו, כחמישית מכוחו הלוחם, אך רכש ניסיון מבצעי. בנושא הפלסטיני העריך כי גם חמאס מעדיפה שלא להקלע לעימות, אך ייתכן שינוי מהיר בכך. הוא הוסיף והבהיר כי בראייתו, להמנעות מענישה קולקטיווית נגד הציבור הפלסטיני היה תפקיד חשוב בהגבלת גל הטרור שהחל בחודש אוקטובר.
  • הכנסת אישרה אתמול בקריאה שנייה ושלישית את חוק הטרור המעודכן הקובע עונשי מאסר חמורים על סדרת עבירות הקשורות בחברות ותמיכה בארגוני טרור. בין היתר קובע החוק עונשי מאסר על קריאות תמיכה בארגוני טרור ומגדיר עבירות חדשות כמו חפירת מנהרת טרור ככאלה שניתן לתבוע עליהן.
  • שר הביטחון, ליברמן, הורה לשלול את אישור התנועה לאח”מים שניתן ליועצו של אבו מאזן לקשר עם החברה הישראלית, מחמד אלמדני. ליברמן קיבל את המלצת שב”כ שטען כי אלמדני מנסה לעורר התארגנות פוליטית משותפת בקרב האוכלוסייה הערבית והמזרחית. אלמדני הכחיש את הטענות ואמר שהפלסטינים לא מתערבים בענייניה הפנימיים של ישראל.

איראן
  • איראן הגישה ביום שלישי תביעה נגד ארה”ב בבית הדין הבינלאומי לצדק. התביעה באה בעקבות החלטת בית משפט בארה”ב לחלט שני מיליארד דולר של איראן לשם תשלום פיצויים למשפחות נפגעי טרור.

מצרים
  • אותרו שרידי מטוס איג’יפטאייר שהתרסק בים התיכון בחודש שעבר. חילוץ השרידים, בוודאי אם יכללו את הקופסה השחורה של המטוס, עשוייה לסייע בפענוח נסיבות התרסקותו.
  • שני שוטרים מצרים נהרגו מירי חמושים באלעריש היום. במקביל, דיווח הצבא המצרי כי חיסל היום 35 חמושים בעיירה שיח’ זוויד בשעה שנערכו למתקפה על מחסום במקום.
  • שר החוץ המצרי הצהיר אתמול כי לפרלמנט המצרי יש את הסמכות לבטל את החלטת הנשיא סיסי להעביר לסעודיה שני איים בים האדום. ההחלטה גררה ביקורת ציבורית חריגה בהיקפה בעקבותיה פתח המשטר המצרי בגל של מהלכי דיכוי אופוזיציה.

דאעש
  • גוף המאבק בטרור הבלגי פרסם התרעה לפיה קבוצת לוחמים של דאעש יצאה לפני עשרה ימים לבלגיה ולצרפת כדי לבצע פיגועים במהלך טורניר הכדורגל יורו 2016.

סוריה

  • שר החוץ האמריקאי, קרי, הזהיר את רוסיה והמשטר הסורי כי “סבלנות ארה”ב אינה אינסופית” ביחס להפרות הפסקת האש בסוריה וכי האחריות להמשך הלחימה תוטל על כל מי שיגרום לה. בכלל זאת, על מורדים שיפרו אותה. קרי הוסיף כי ינסה בשבועות הקרובים להחיל מחדש את הסכם הפסקת הלחימה כדי לאפשר לתהליך המדיני בסוריה להתקדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה