יום שני, 20 ביוני 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-20.6.2016

היום בעדכון: פיצוץ בשיחות הפיוס בין פתח לחמאס • הסכם פיוס בין ישראל לטורקיה יסוכם כנראה בשבוע הבא • ובארה”ב סבורים שחלקיקי אוראניום שנמצאו בבסיס באיראן מעידים על מחקר גרעין צבאי בעבר
תמונת היום: אבו מאזן מעניק מתנה למלך סעודיה אתמול (צילום: SPA)

הזירה הפלסטינית
  • דוברים פתח וחמאס האשימו זה את תנועתו של זה בכשלון שיחות הפיוס בדוחא שהתקיימו מתחילת השנה. בחמאס האשימו כי פתח חזרה בה מהסכמות בנושא פקידי ממשלת חמאס בעזה ומשכורותיהם והסכמות לגבי כינוס הפרלמנט הפלסטיני בעוד שבפתח טענו שחמאס הגישה הצעות שנועדו להכשיל את השיחות. 
  • על פי אהוד יערי בערוץ 2, ח’אלד משעל צפוי שלא להבחר לכהונה שלישית כמנהיג חמאס בשל התנגדות בכירים בתנועה ברצועת עזה. על פי הדיווח, הגורם שעומד מאחורי המהלך הפנים תנועתי למניעת המשך ההנהגה ממשעל הוא יחיא סנואר, ממשוחררי עסקת שליט. 
  • אבו מאזן פגש אתמול את מלך סעודיה, סלמאן. לאחר הפגישה הביע המלך את מחויבותו להבטחת הזכויות הלגיטימיות של הפלסטינים.

איראן
  • הוול סטריט ג’ורנל דיווח כי בביקור פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא”א) בבסיס פרצ’ין באיראן בשנה שעברה בעקבות הסכם הגרעין נמצאו שני חלקיקי אוראניום מעובד. בדיווח נמסר מפי גורמים מקצועיים בארה”ב כי הממצאים מחזקים את ההערכות כי בבסיס נעשו ניסויים הקשורים בפיתוח מתקן נשק גרעיני בתחילת העשור הקודם. החלקיקים נמצאו למרות מאמץ הסתרה איראני ממושך שכלל טיהור של המתקן והחלפת אדמה בו, אך בשל הכמות המזערית שלהם, לא ניתן לקבוע בוודאות את מקורם. בארה”ב טענו כי אמנם ייתכן שהמקור הוא ייצור נשק מאוראניום מדולל או זיהום שהביאו פקחי סבא”א, אך הדבר מאד לא סביר. דו”ח סבא”א בנושא מחקרי הגרעין הצבאי של איראן פורסם בדצמבר 2015 ואחריו נסגר התיק האיראני בנושא.

טורקיה
  • צוותי המו”מ של ישראל ושל טורקיה יקיימו ב-26.6 סבב שיחות בו אמורים להיות מסוכמים פרטי הסכם הפיוס בין המדינות בעקבות אירועי משט המרמרה שהתרחש במאי 2010. בהקשר זה, בביקור ראש הממשלה, נתניהו, במוסקבה הביע הנשיא פוטין תמיכה בשיחות, בניגוד לעמדת רוסיה עד כה. בנוסף, בסוף השבוע, הצהיר ראש הממשלה הטורקי החדש, בינאלי יילדרים, כי הפיוס צפוי בקרוב.

סוריה

  • צבא סוריה התקרב למרחק של 10 ק”מ משדה התעופה טבקה שבמחוז רקה שבשליטת דאעש. הכוחות הסורים מתקדמים לכיוון בירת דאעש בסוריה בחיפוי אווירי רוסי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה