יום חמישי, 17 במרץ 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-17.3.2016

העדכון יוצא לשבועיים חופש ויחזור בתחילת חודש אפריל

היום בעדכון: הוכרזה פדרציה כורדית בצפון סוריה • פוטין: יכולים להחזיר הכוחות לסוריה תוך שעות • וארגון כורדי נטל אחריות לפיגוע באנקרה השבוע
תמונת היום: חגיגות הכרזת הפדרציה הכורדית בקמישלי (צילום מסך)

סוריה 
  • בתום שיחות משותפות לקבוצות האתניות השונות בצפון סוריה הכריזו שלושה מחוזות בצפון המדינה בהם יש רוב כורדי על פדרציה דמוקרטית משותפת לשלושתם תחת השם “המערכת הפדרלית של רוג’אבה”. גבולות הפדרציה לא נקבעו. תחת ההסכם, כל מחוז יוכל להסדיר את ענייניו בתחומים שאינם מנוגדים להכרעת השלטון המרכזי של הפדרציה. בשיחות סוכם על הקמת ועדה בת 31 חברים לניסוח חוקה לפדרציה בנוסף לשני נציגים, ערביה וכורדי, שנבחרו לעמוד בראשה. נציגים כורדים הבהירו שאין פירוש הקמת הפדרציה פרישה מהמדינה הסורית, ונראה כי כוונתם היא שגם אם יאוחד מחדש השלטון בסוריה הדבר יעשה תחת הסדרים אוטונומיים חדשים למחוזות הכורדים.
  • הן משטר אסד, והן האופוזיציה הסורית הרשמית המשתתפת בשיחות בז’נבה דחו את ההכרזה כלא לגיטימית וכפוגעת באחדות הטריטוריאלית של המדינה הסורית.
  • מפקד חיל האוויר הרוסי העריך היום כי פינוי הכוחות הרוסים מסוריה יארך יומיים עד שלושה. הנשיא פוטין אמר היום כי רוסיה תוכל להשיב כוחותיה לסוריה “תוך שעות” במקרה הצורך. הוא הוסיף כי מוסקבה תמשיך לסייע למשטר אסד בלחימה והצהיר כי ההישג הגדול ביותר של רוסיה היה “יצירת התנאים למשא ומתן לשלום”.

הזירה הפלסטינית
  • שני מחבלים דקרו חיילת בצומת אריאל בשומרון היום ופצעו אותה בינוני עד קשה. המחבלים נורו למוות.

מצרים
  • שר החוץ הרוסי, לברוב, אמר אתמול במהלך ביקור של מקבילו המצרי במוסקבה שהוסכם ביניהם לנסות ולחדש את הטיסות מרוסיה למצרים בהקדם האפשרי. הוא התנה זאת בכך שלטיסות רוסיות תוענק האבטחה הדרושה. טיסות רוסיות למצרים הוקפאו בעקבות הפיגוע של מחוז סיני של דאעש שהפיל מטוס נוסעים רוסי שהמריא משרם אלשיח’.
  • נשיא מצרים, סיסי, אמר בראיון לעיתון איטלקי כי מצרים לא תחסוך מאמצים כדי לאתר את רוצחיו של אקדמאי איטלקי שנרצח בקהיר בתחילת חודש פברואר. סיסי הוסיף ורמז כי האחראים לרצח הם יריביו הפוליטיים שניסו לחבל בשיפור ביחסי מצרים עם איטליה.

טורקיה

  • ארגון “ניצי החירות של כורדיסטן” שפרש רשמית מקשריו למחתרת הכורדית הידועה ה-PKK, קיבל עליו את האחריות לפיגוע באנקרה השבוע בו נהרגו 37 בני אדם. הארגון הבהיר כי הפיגוע בא כנקמה על המבצע של צבא טורקיה נגד הכוחות הכורדים בדרום מזרח המדינה וכי לא היה בכוונתו לפגוע באזרחים, אף שפגיעה בבלתי מעורבים תהיה בלתי נמנעת גם בהמשך. גורמי ביטחון טורקים ממשיכים להאשים את ה-PKK בפיגוע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה