יום חמישי, 10 במרץ 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-10.3.2016

היום בעדכון: דיווח יחיד לפיו הפלסטינים דחו הצעה מדינית אמריקאית • שיחות בנושא הסורי מתחדשות בז’נבה • ואיראן מציעה לשלוח כוחות לתימן
תמונת היום: פגישת אבו מאזן-ביידן אתמול (צילום: וופא)

הזירה הפלסטינית
  • על פי דיווח בעיתון הפלסטיני אלקדס, אבו מאזן דחה בפגישתו עם סגן נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, הצעה אמריקאית לפיה בתמורה לוויתור על זכות השיבה והכרה בישראל כמדינה יהודית, תפסיק ישראל את הבנייה בהתנחלויות ותכיר במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית. לא ברור מהדיווח האם אלה היו העקרונות היחידים שהוצגו לכאורה לאבו מאזן, האם ביידן הציג את הרעיון לישראל וכיצד זו הגיבה.
  • במקביל, שר החוץ הצרפתי הנכנס, ז’אן מרק איירו, אמר אתמול כי צרפת לא תכיר במדינה פלסטינית באופן אוטומטי אם יכשלו השיחות בין ישראל לפלסטינים בחסות בינלאומית שהיא מנסה להוביל שזכו לכינוי “היוזמה הצרפתית”. ביום ראשון יגיע לישראל שליח צרפתי כדי לדון בקיומה של ועידה בינלאומית בקיץ.
  • הפלסטינים הגיבו באופן שלילי לדברי שר החוץ והבהירו כי הסכמתם ליוזמה הצרפתית הייתה מותנית בשינוי תנאי השיחות ששררו בין ישראל לפלסטינים בשני העשורים האחרונים. מאידך, בישראל הגיבו בזהירות ואמרו שיש להבין האם מדובר בשינוי בעמדת צרפת או באמירה כי ההכרה הצרפתית תלוייה בהתנהלות ישראל.
  • אתמול ביקר סגן נשיא ארה”ב, ביידן, את אבו מאזן על כך שלא גינה את הפיגוע ביפו בו נהרג אזרח אמריקאי. היום בפגישתו ביידן הביע אבו מאזן את תנחומיו על הרצחו של האזרח, אך נמנע מלהגדיר את האירוע כפיגוע והזכיר באותה נשימה כי מחודש אוקטובר הרגה ישראל 200 פלסטינים. יצויין כי מאז פרוץ גל הפיגועים הנוכחי נמנע אבו מאזן מגינוי הפיגועים בניגוד למנהגו בעבר לגנות אירועי טרור.
  • חולצו תשעה פלסטינים שנעדרו משעות הבוקר היום לאחר שנלכדו במנהרת הברחה מסיני לרצועת עזה שהוצפה על ידי צבא מצרים.

ישראל-ארה”ב
  • במוקד פגישתו של ביידן עם ראש הממשלה, נתניהו, אתמול עמד הסכם הסכם הסיוע האמריקאי לישראל עליו מסרבת ישראל לחתום. ביידן האיץ בנתניהו לחתום וטען כי תקוותה של ממשלת ישראל לפיה הממשל הבא יעניק לישראל תנאים טובים יותר אינה מציאותית משום שהנסיבות הכלכליות של ארה”ב לא צפויות להשתנות באופן משמעותי.

סוריה
  • שליח האו”ם למשבר בסוריה, סטפאן דה מיסטורה, הודיע אתמול כי שליחים של הצדדים השונים לשיחות השלום הסוריות החלו להגיע לז’נבה. לדבריו, שיחות מהותיות תפתחנה ביום שני הקרוב והן ימשכו עד ה-24 במרץ. דה מיסטורה הוסיף ושיבח את מאמצי האו”ם להוביל סיוע הומניטרי לאזרחים באזורים שונים בהם חלה הפסקת האש.
  • ההתקפה הגדולה ביותר של מורדים באזור העיר חמה בסוריה מאז הכרזת הפסקת האש נרשמה היום. על פי הטלוויזיה הסורית התקיפה בוצעה על ידי ארגוני ג’האד בהובלת ג’בהת אלנצרה שלא כלול בהפסקת האש והיא נכשלה.  כשלון המתקפה דווח גם על ידי הארגון העוקב אחר הלחימה במדינה. מאידך, דובר של צבא סוריה החופשי הכלול בהפסקת האש טען כי היא בוצעה על ידי קבוצות מקומיות במחאה על הפרות הפסקת האש על ידי המשטר וכי נלכדו בה שתי עמדות של המשטר הסורי.

דאעש
  • דוברים עירקאיים ואמריקאיים טענו אתמול כי כוחות מיוחדים אמריקאיים שבו את מפקד יחידת הלוחמה הכימית של דאעש בעיראק בחודש שעבר.
  • בכיר דאעש בסוריה, אבו עמר אלשישאני, שרד כנראה את המתקפה האמריקאית נגדו ביום שישי שעבר. זאת, בניגוד לדיווחים שהתפרסמו השבוע על מותו. הוא הועבר כנראה לטיפול בבירת דאעש בסוריה, רקה, כשהוא במצב קשה.

תימן

  • סגן מפקד הכוחות המזויינים של איראן הצהיר ביום שלישי כי איראן תסכים לשלוח לעזרת החות’ים בתימן “יועצים צבאיים” בדומה לאלה המסייעים לצבא סוריה בלחימה נגד המורדים.
  • אתמול ביצעו החות’ים והסעודים לראשונה עסקת חילופי שבויים במסגרתה שוחרר חייל סעודי אחד בתמורה לשחרורם של שבעה מורדים תימנים. החילופין בוצעו לאחר שביום שלישי הגיעו נציגים חות’ים בתיווך שבטי לפגישות בסעודיה והסכימו עם נציגי הקואליצייה הערבית שמובילה סעודיה על רגיעה באזור הגבול בין סעודיה לתימן. מדובר בשיח ראשון מסוגו בין המורדים בתימן לבין המשטר הסעודי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה