יום ראשון, 31 בינואר 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-31.1.2016

היום בעדכון: ישראל סרבה ליוזמה צרפתית לכנס פסגה מדינית עם הפלסטינים • ארה”ב אוכפת הנחיה לסימון מוצרי התנחלויות • ונפתחו בגמגום שיחות השלום הסוריות
תמונת היום: ציוץ טוויטר של משלחת האופוזיציה הסורית עם הגעתה לז’נבה אתמול (צילום מסך)

הזירה הפלסטינית
  • שני נערים פלסטינים, בני 11 ו-16, דקרו אתמול נער ישראלי בן 17 סמוך לשער שכם בירושלים. הדוקרים נמלטו מהמקום, בן ה-11 נעצר ובן ה-16 הסגיר עצמו כשהבין שהמשטרה מתקרבת ללכוד אותו.
  • ביום שישי הודיע שר החוץ של צרפת, לורן פאביוס, על כוונתה לנסות לכנס ועידת שלום בינלאומית בהשתתפות ישראל והפלסטינים כדי לשמר את פתרון שתי המדינות ונוכח המשך הבנייה בהתנחלויות. פאביוס גם הבהיר שאם תכשל היוזמה תכיר צרפת במדינה פלסטינית. 
  • הפלסטינים ברכו על היוזמה, אך בישראל דחו אותה על הסף ותקפו את צרפת. “גורם ישראלי בכיר” תהה האם צרפת תנסה לכנס ועידה בינלאומית עם דאעש “שזורע ומפיץ טרור בצרפת”. גורם ישראלי רשמי אחר הבהיר כי ישראל התנגדה להצעה משום שהיא מתמרצת את הפלסטינים להגיע למבוי סתום בשיחות.
  • המכס האמריקאי פרסם רענון להנחיות משנת 1995 שלא נאכפו עד היום לפיהן אין לסמן מוצרים מהגדה המערבית כמוצרים מישראל. בפועל, מדובר בצעד די דומה לזה שנקטה בו אירופה לאחרונה בהקשרי סימון מוצרי התנחלויות. בארה”ב הדגישו כי מדובר בהודעה טכנית לגמרי, הגם שבישראל הכירו בכך שספק אם הודעה כזו הייתה מתפרסמת ללא תמיכה מצד הדרג המדיני בוושינגטון. עם זאת, בישראל בחרו שלא להגיב בחריפות באופן רשמי למהלך.
  • ביום חמישי פרסם עיתון בערבית היוצא בלונדון כי מקורות פלסטיניים טוענים שחזבאללה מנסה לתווך פיוס בין חמאס לבין איראן. היום חשף העיתון הקלטה של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, בה הוא טוען כי הצהרות איראן על תמיכה בהתנגדות הפלסטינית שקריות וכי איראן הפסיקה את התמיכה בחמאס כבר ב-2009.
  • ביום חמישי הודתה חמאס סופית כי נהרגו שבעה מאנשיה בהתמוטטות מנהרה בעיר עזה, פרסמה את שמותיהם ובסוף השבוע אף ערכה להם לוויות פומביות. אגב כך, אמר בכיר בזרוע הצבאית של התנועה כי זו חידשה את מלאי הרקטות שלה ומוכנה לעימות נוסף עם ישראל. בהקשר זה, מזכ”ל האו”ם גינה בסוף השבוע את חפירת המנהרות לשטח ישראל על ידי חמאס.

ישראל
  • ביום שישי נחשף בעיתונות הבריטית כי מהמסמכים שחשף העריק האמריקאי, אדוארד סנואודן, עולה כי ארה”ב ובריטניה שברו במשותף את הצופן של השידור לאחור של כלי הטיס הבלתי מאויישים של חיל האוויר. על בסיס זה הצליחו האמריקאים והבריטים לעקוב עחרי פעילות מבצעית ישראלית ובכללה הכנות לתקיפה צבאית באיראן. בישראל המעיטו בחשיבות הדיווח והטילו ספק בכך שאכן הושגה נגישות לתוכן המוצפן של השידורים. 

סוריה
  • ביום שישי, שעות לאחר הגעת משלחת המשטר הסורי לז’נבה, ניאותה האופוזיציה הסורית המגובה על ידי סעודיה להשתתף בשיחות השלום בשוויץ. אתמול הגיעו נציגי האופוזיציה לשיחות, אך התנו את פגישותיהם עם נציגי המשטר בהקלות הומניטריות והפסקת ההפצצות נגד אזרחים. בנוסף, קראו ליישום הסכמות קודמות על שחרור עצורים והקלה הומניטרית. האו”ם מצידו הבהיר כי מטרת השיחות בראש ובראשונה היא להביא להפסקת אש, הקלה הומניטרית ובלימת דאעש.
  • טורקיה האשימה אתמול את רוסיה כי מטוס קרב שלה שוב חדר למרחב האווירי הטורקי ביום שישי. זאת לאחר שבנובמבר האחרון הפילה טורקיה מטוס קרב רוסי במה שגרם למשבר חריף בין המדינות. רוסיה הכחישה את הטענה הטורקית. בהקשר זה, נשיא טורקיה קרא אתמול לנשיא רוסיה, פוטין, להפגש עימו.

מצרים
  • ארבעה ילדים נהרגו ושמונה נפצעו בלחימה עזה בין כוחות הביטחון המצרים לחמושים ברפיח סמוך לגבול עם רצועת עזה ביום חמישי. מאוחר יותר באותו יום נהרגו שני קציני משטרה וארבעה נפצעו בפיצוץ מטען חבלה נגד שיירה ממוגנת של המשטרה. בנוסף, ביום חמישי נטל מחוז סיני של דאעש אחריות לפיגוע נגד כוחות הביטחון המצרים ביום רביעי בו נהרגו ארבעה חיילים ונפצעו 12.
  • ביום רביעי קרא שר המשפטים המצרי בראיון טלוויזיוני להרוג 400,000 אנשי אחים מוסלמים בתגובה לפגיעה שלהם בכוחות הביטחון המצרים. בתגובה לאמירת המנחה כי בתנועה חברים רק כ-10,000 בני אדם אמר השר כי אם כך יש לפגוע בכל מי שתומך בתנועה או בפעיליה או נהנה מהסיוע הכלכלי שלה.

איראן

  • איראן הודיעה כי לא תצטרף לניסיון של מדינות המפרץ החברות בקרטל יצואניות הנפט OPEC להגביל את ייצור הנפט כדי להעלות את מחירו. דובר מסקטור הנפט האיראני הבהיר כי איראן תסכים לשקול הגבלות בתפוקה רק לאחר שרמות הייצור שלה יחזרו לאלה שהיו לפני הטלת הסנקציות עליה. 
  • ארה”ב הזהירה ביום שישי את אזרחיה הנוסעים לאיראן כי הם עלולים להעצר בשל עוינות נמשכת של גורמים במשטר האיראני, וזאת למרות ההתחממות המסויימת ביחסי שתי המדינות לאחר הסכם הגרעין.
  • התקשורת האיראנית דיווחה בסוף השבוע מפי מפקד חיל הים האיראני כי איראן הטיסה כלי טיס בלתי מאוייש לא חמוש מעל נושאת מטוסים אמריקאית במפרץ הפרסי וצילמה “תמונות מדוייקות” של כלי השיט. בארה”ב אישרו כי האיראנים ביצעו גיחת צילום מעל נושאת מטוסים אמריקאית ב-12 בינואר וסמוך לנושאת מטוסים צרפתית וכי כלי הטיס לא הופל כי זוהה שהוא אינו חמוש ואינו מאיים. לא ברור האם הדיווח האיראני שנראה שתאר התרחשות מהימים האחרונים עוסק באותו האירוע או באירוע נוסף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה