יום רביעי, 27 בינואר 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-27.1.2016

היום בעדכון: הערכת האיומים הצה”לית התפרסמה • נשיא איראן באירופה • ודאעש טוען שצה”ל תקף מטרות של הארגון בסיני
תמונת היום: רוחאני והאפיפיור מחליפים מתנות אתמול (צילום: רויטרס)

הזירה הפלסטינית
  • בפיקוד דרום מעריכים כי חמאס הצליחה לחפור מנהרה החוצה את הגבול ברצועת עזה לשטח ישראל. על פי הדיווחים בנושא, הצבא הגביר מאמציו לאתר את המנהרה. 
  • אתמול התפרסם בתקשורת הפלסטינית ראיון עם מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי. מרדכי התייחס לשימוש שעושה חמאס בהיתרי יציאה הניתנים לתושבי עזה כדי לקדם פעילות טרור והזהיר כי אם מהלכים אלה ימשכו תפסיק ישראל להנפיק היתרים כאלה. מרדכי האשים את חמאס כי במקום לדאוג לאינטרסים של הציבור הפלסטיני היא מתרכזת בהיערכות לעימות צבאי עם ישראל.
  • בשל מזג האוויר הסוער קרסה אתמול מנהרה שחפרה חמאס בעיר עזה ולפחות שבעה מפעיליה נהרגו בקריסה. 
  • מזכ”ל האו”ם, באן קי מון, התייחס אתמול לגל הטרור בדיון של מועצת הביטחון של האו”ם על הנעשה בישראל ובשטחים. באן אמר כי הפיגועים הם "תגובה טבעית לכיבוש” וקרא לקדם את פתרון שתי המדינות ואת הפיוס הפלסטיני. בישראל גינו את דברי באן בחריפות וראש הממשלה בפרט אמר כי “דבריו של מזכ"ל האו"ם נותנים רוח גבית לטרור. אין הצדקה לטרור”.

ישראל
  • שר האנרגיה, יובל שטייניץ, אמר אתמול כי מתחילת השבוע נאלצה רשות החשמל להשבית חלק ממערכות המחשב שלה בעקבות מתקפת סייבר עליה. שטייניץ הגדיר את התקיפה כ”פיגוע סייבר” ואמר כי וירוס שהוחדר למערכות הרשות נמצא בטיפול. בעבר נעשו ניסיונות לפרוץ למחשבי חברת החשמל ללא הצלחה, וזו הפעם הראשונה שזיהו הרשויות בישראל תקיפה נגד רשות החשמל המפקחת על חברת החשמל.
  • בתקשורת בישראל התפרסמו אתמול הערכות צה”ל את המצב הביטחוני בו מצויה ישראל. בין היתר, התפרסם כי בצה”ל מעריכים כי הגם שארגוני הטרור לא יזמו עימות עם ישראל, הסבירות שעימות כזה יתפתח כתוצאה מהסלמה בשטח או מיסקלקולציה גברה והיא כעת בינונית. בהתייחס לחזבאללה מעריכים בצה”ל כי הארגון חיזק את תשתיותיו בדרום לבנון למרות המיקוד שלו בלחימה בסוריה, ובכלל זאת חופר מנהרות כולל לכיוון שטח ישראל. עם זאת, הארגון נפגע מקיצוץ התקציבים האיראניים המופנים אליו. ביחס להסכם הגרעין נאמר כי בצה”ל רואים בו יתרונות ואמנם התאכזבו מכך שהוא לא נתן מענה לבעיות שמעוררת הפעילות השלילית האזורית של איראן, אך הביא להפחתה “דרמטית” ש”לא ניתן להתווכח איתה” בתוכנית הגרעין שלה. בהקשר הפלסטיני מזהים בצה”ל ירידה ברף הטרור והפרות הסדר.
  • במהלך ביקור ביוון האשים שר הביטחון, יעלון, את טורקיה כי זו מסייעת לדאעש בכך שהיא מאפשרת למתגייסים לארגון לעבור בשטחה ורוכשת מהארגון נפט. עם זאת, יעלון הביע תקווה כי היחסים בין ישראל לטורקיה ישובו וישתפרו.

איראן
  • נשיא איראן החל את ביקורו ברומא ובפריז. אתמול נפגש רוחאני עם האפיפיור וביקש ממנו “להתפלל עבורו”. פגישתו של רוחאני עם ראש ממשלת איטליה נערכה במוזיאון ברומא ולרגל הביקור כיסו האיטלקים פסלים המציגים עירום במוזיאון.
  • משרד החוץ האיראני אישר שלשום כי איראן וארה”ב נמצאות במגעים לחידוש הטיסות הישירות בין המדינות 36 שנים לאחר שהופסקו.
  • סוכנות האו”ם אונסק”ו פנתה לאיראן בתלונה על כוונתה לערוך את תחרות הקריקטורות השנתית שלה בנושא השואה. באיראן הגיבו כי התחרות שתיערך ביוני אינה אישור או הכחשה של השואה אלא נועדה להעלות את הנושא בלבד.

מצרים
  • מחוז סיני של דאעש טוען כי ביום שני בלילה ביצעו כלי טיס של חיל האוויר הישראלי תקיפות נגד מטרות של הארגון בסיני. זאת, בניגוד לדיווחים בתקשורת המצרית לפיהם חיל האוויר המצרי הוא שביצע את התקיפה.
  • קציני משטרה מצרים קוראים לחקור קומיקאי במדינה לאחר שביום שני, בו צוין יום השוטר ויום השנה להפגנות שהובילו להפלת משטר מבארכ, צילם סרטון בו הוא מחלק בלונים מקונדומים מנופחים לשוטרים בכיכר תחריר. השחקן שהשתתף עימו בסרטון התנצל על השתתפותו במתיחה לאחר שננזף על ידי איגוד השחקנים המצרי. תוכנית הסטירה בה משתתף הקומיקאי התנערה גם היא מהסרטון.

סוריה
  • צבא סוריה כבש בסיוע חיפוי אווירי רוסי את העיירה שיח’ מסכין שבמחוז דרעא החולשת על צומת המחבר בין דמשק לאזורים קריטיים בדרום סוריה.
  • שר החוץ הרוסי, לברוב, הצהיר אתמול כי התערבות ארצו בלחימה בסוריה הטתה את הכיוון בו התקדמה מלחמת האזרחים במדינה והקטינה את השטח שבשליטת “טרוריסטים”. בהתייחס לשיחות השלום בין המשטר לאופוזיציה הצפויות להתחיל ביום שישי אמר לברוב כי השתתפות הכורדים בשיחות קריטית להצלחתן. זאת, לאחר שטורקיה הביעה התנגדותה להשתתפותם במגעים. לבסוף, הכחיש לברוב כי רוסיה מנסה לשכנע את הנשיא אסד לוותר על כסאו.
  • ארגוני האופוזיציה בסוריה התארגנו במסגרת “ועדת המשא ומתן העליונה” והם נפגשים בימים אלה בסעודיה כדי לקבוע האם ובאיזה הרכב להשתתף בשיחות השלום בז’נבה שיפתחו ביום שישי. החלטה בנושא צפויה להתקבל היום. הכורדים לא הוזמנו לשיחות המקדימות על ידי סעודיה, ככל הנראה במטרה שלא לפגוע במעורבות הטורקית בשיחות השלום. אגב כך, הביעו ארגוני האופוזיציה אי נחת ממה שהם מזהים כאימוץ עמדות רוסיות ואיראניות ביחס לפתרון המשבר על ידי המשטר האמריקאי.

לבנון

  • התקשורת הלבנונית פרסמה אתמול תמונות של נשר שחצה את הגבול מישראל ונלכד בעיירה בינת ג’ביל בדרום לבנון. התושבים בעיירה חשדו כי מדובר ב”נשר ריגול” בשל המשדר שהוצמד לנשר. דיווחים מלבנון מעידים על כך שהנשר שוחרר בסופו של דבר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה