יום שישי, 8 בינואר 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-8.1.2016

היום בעדכון: מצרים הביעה בפני ישראל חשש מההתקרבות לטורקיה • קרי: יישום הסכם הגרעין תוך ימים • ויוכנס סיוע לעיירה הנצורה מדאיה בסוריה
תמונת היום: חסן ח’ומיני, נכדו של מנהיג המהפכה באיראן, שמשך את מועמדותו מהבחירות למועצת המומחים (צילום: רויטרס)

אזורי
  • מצרים העבירה לישראל במגוון ערוצים את חששותיה נוכח הדיווחים על ההתקרבות בין ישראל לטורקיה. בפרט, ביקשה מצרים הבהרות מירושלים ומשגריר ישראל במצרים בשאלה האם ישראל תאפשר לטורקיה מעורבות במצב ברצועת עזה. יוזכר, כי מצרים רואה בטורקיה יריבה אזורית לאור תמיכת אנקרה בתנועת האחים המוסלמים שהמשטר המצרי תופס כאיום הפנימי המרכזי לשלטונו.
  • שר ההגנה הסעודי העריך בפני האקונומיסט כי המתיחות עם איראן לא תסלים לכדי מלחמה משום ששתי המדינות מבינות את הסכנה לאזור במקרה כזה. הוא הגן על ההוצאה להורג של איש הדת השיעי נימר באקר אלנימר ואמר כי בהיותו אזרח סעודי, המעורבות האיראנית בסוגייה מעידה על רצונה להרחיב את השפעתה במדינות שמעבר לגבולותיה.

הזירה הפלסטינית
  • שלושה פלסטינים הגיעו אתמול לאזור צומת גוש עציון בכוונה לבצע פיגוע דקירה. השלושה עוררו את חשדה של תצפית צה”לית ועם התקרבותם לצומת נקראו לבדיקה. אחד שלף סכין ונורה ואחריו שלפו שני האחרים סכינים ונורו גם הם. השלושה, זוג אחים ובן דודם נהרגו. פלסטיני נוסף נורה למוות כשניסה לדקור חיילים ליד חברון.
  • סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס ובכיר התנועה בעזה, אסמאעיל הניה, נשא אתמול נאום בו קרא להמשך הפיגועים נגד ישראל, שיבח את המחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב וטרם נתפס והתחייב שחמאס ממשיכה לשאוף למדינה פלסטינית מ”הים עד הנהר”.

איראן
  • שר החוץ האמריקאי, ג’ון קרי, התייחס אתמול ליישום הסכם הגרעין ואמר כי איראן מתקדמת ביישום התחייבויותיה וייתכן כי הסרת הסנקציות תחל בעוד מספר ימים מכיוון שנראה כי איראן מתקדמת במהירות לעמידה בהסכם. קרי הוסיף שזמן הפריצה של איראן כבר הוארך לתשעה חודשים מטווח של כחודשיים ובקרוב יוארך עוד יותר עד לטווח של שנה שנקבע בהסכם.
  • דובר מחלקת המדינה אמר אתמול כי ארה”ב מוסיפה לשקול הטלת סנקציות על ישויות בינלאומיות ואיראניות בעקבות ניסויי הטילים שביצעה איראן בחודשים האחרונים. זאת, על אף איומים מצד איראן כי סנקציות כאלה יתפסו כהפרת הסכם הגרעין.
  • חסן ח’ומיני, נכדו של מנהיג המהפכה האסלאמית באיראן, משך את מועמדותו למועצת המומחים, הגוף הבוחר את מנהיג איראן, שהבחירות לו יתקיימו בפברואר. ח’ומיני נחשב לדמות מובילה בחוגים מתונים במשטר האיראני. על פי דיווחים בנושא, הוא החליט שלא להתמודד משום שהתרשם כי מועצת שומרי החוקה המאשרת מועמדים לבחירות, עתידה לפסול את מועמדותו. בין היתר, השבוע נעדר ח’ומיני מבחינה בכתב שמועצת שומרי החוקה דרשה מכל המועמדים לאור מספרם הרב, ולאור זאת התעוררו שאלות טכניות על יכולתו להתמודד. הפרשה מעידה על המתח הרב בין החוגים המתונים לבין הגופים השמרניים לקראת הבחירות הצפויות לפרלמנט ולמועצת המומחים בהן מקווה הנשיא רוחאני לזכות בהישגים מול השמרנים בעקבי הסכם הגרעין. 

סוריה
  • ארגון הסיוע במזון של האו”ם הודיע כי הושג הסכם עם המשטר הסורי על הכנסת סיוע לעיירה מדאיה בה מתפתח רעב כבד נוכח מצור המשטר הסורי. לטענת הארגון, משאיות מזון עשויות להגיע לעיירה כבר ביום שני הקרוב.

מצרים

  • מחוז סיני של דאעש נטל אחריות לפיצוץ נוסף של צינור הגז ממצרים לירדן באחד ממקטעיו בצפון סיני. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה