יום חמישי, 31 בדצמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-31.12.2015

היום בעדכון: הרשות הפלסטינית הסגירה לישראל שני חשודים בסחר בסמים • ארה”ב שוקלת סנקציות חדשות בעקבות המשך ניסויי הטילים האיראניים • ומצרים הקפיאה תכנית של פייסבוק לאינטרנט מוגבל בחינם
תמונת היום: תמונה שפרסמה חמאס אתמול מימי שביו של גלעד שליט (צילום: טוויטר)

ישראל-פלסטינים
  • שני אחים ערבים ישראלים הועברו אתמול לישראל אחרי כחודש במעצר מנגנוני הביטחון הפלסטינים. השניים נעצרו בחשד שהקימו מעבדה לגידול מסחרי של מריחואנה בראמאללה. לאחר הסגרתם, תהליך שהחל לפני כשבועיים, הועברו השניים לטיפול משטרת ישראל.
  • בהמשך לפרסום שלשום של זהותם של חמישה מהמעורבים בחטיפת שליט והחזקתו, פרסמה אתמול חמאס תמונה חדשה של שליט מתקופת שביו. בתמונה הוא נראה עם אחד ממשגיחיו ששמו נחשף שלשום, שנהרג בהתמוטטות מנהרה לפני כשבוע. הפרסום נועד, לפי חמאס, ללחוץ על ישראל לקדם את המשא ומתן על גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול.

ישראל-ארה”ב
  • אתמול פרסם הוול סטריט ג’ורנל תחקיר לפיו שירותי המודיעין האמריקאיים האזינו לראש הממשלה, נתניהו, לבכירים ישראלים נוספים ולאמריקאיים ששוחחו עם הגורמים הישראלים, בהם חברי קונגרס, במהלך השנים האחרונות ובפרט סביב שיחות הגרעין עם איראן. בעקבות הפרסום על האזנה לחברי קונגרס, הודיעה ועדת המודיעין של בית הנבחרים כי תזמן את ראשי קהילת המודיעין האמריקאי למסור עדות בנושא ולברר האם הופר החוק בפעולות אלה.

סוריה
  • השלטונות הסורים עצרו אתמול שני פעילי אופוזיציה בדרכם ללבנון משם היו אמורים להמריא לסעודיה לישיבה של ארגוני האופוזיציה הסורים לקראת שיחות השלום עם המשטר. בעקבות ביקורת על המהלך והמסר שהוא מעביר שוחררו השניים והמשיכו בדרכם.
  • דובר של משרד החוץ האמריקאי ביקר ביום שלישי את רוסיה על חוסר הזהירות שלה בתקיפות בסוריה והפגיעה רחבת ההיקף באזרחים. הוא הוסיף כי שר החוץ קרי, קרא לשר החוץ הרוסי לפעול לצמצום הפגיעה בחפים מפשע. משרד ההגנה הרוסי הגיב בחריפות להודעה אותה הגדיר כאחיזת עיניים בדומה ל”הופעתו של מהפנט” והאשים כי הטענות נועדו להסיט את הביקורת מפעולות אמריקאיות שהביאו ל”הרג המוני”.

איראן
  • בעקבות המשך ניסויי הטילים מצד איראן המפרים את החלטות הסנקציות נגדה, שוקלת ארה”ב הטלת סנקציות על 12 יישויות המעורבות בסיוע לתכנית הטילים בהן חברות ואישים מאיראן ומהעולם. איראן הבהירה בעבר כי תראה בהטלת סנקציות נוספות הפרה של הסכם הגרעין.

מצרים

  • לאחר חודשיים בהם סיפקה פייסבוק גישה חופשית לשירותי אינטרנט סלולרי בסיסיים במצרים, הקפיאה ממשלת מצרים את יישום התוכנית. האישור להפעלתה לאחר הפיילוט של החודשיים שפג אתמול לא חודש. בפייסבוק הביעו אכזבה מהמהלך שלא הוסבר על ידי הממשלה.
  • נשיא בית המשפט החוקתי המצרי, עדלי מנצור, סירב להצעת נשיא מצרים, סיסי, להתמנות לפרלמנט במדינה ולשמש כיושב הראש שלו. דיוני הפרלמנט צפויים להפתח ב-10 בינואר וטרם ברור מי יעמוד בראשו. בימים הקרובים יכריז הנשיא סיסי על זהות חברי הפרלמנט שבכוחו למנות מכוח החוק המעניק לו סמכות למנות חמישה אחוז מהגוף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה