יום רביעי, 23 בדצמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-23.12.2015

היום בעדכון: בישראל ובטורקיה מנמיכים ציפיות ביחס לפיוס • הפרלמנט היווני תומך בהכרה במדינה פלסטינית • וצבא לבנון איתר המשגרים ששימשו לירי לעבר ישראל
תמונת היום: גשר שנפרס על נהר פרת לצורך מתקפת הצבא העיראקי ברמאדי (צילום: AP)

טורקיה
  • סגן ראש ממשלת טורקיה הצהיר אתמול כי הדיווחים בישראל על פריצת דרך במגעי הפיוס בין המדינות מוגזמים. לדבריו, ישראל התנצלה, אך המגעים בנושא הפיצויים למשפחות הנפגעים ולגבי הסרת המצור מעזה נמשכים. הוא טען כי הדיווחים בישראל מיועדים בעיקר לדעת הקהל הישראלית. בנוסף, הוא הכחיש את הטענות כי טורקיה הסכימה לגרש משטחה בכירי חמאס.
  • בהקשר זה, בישראל הביעו גורמי ביטחון זהירות ביחס לכנות הכוונות של טורקיה בנושא הפיוס. לדבריהם, טורקיה ממשיכה לארח פעילי חמאס המעורבים בטרור, הגם שבכיר התנועה צלאח אלערורי עזב את המדינה. לדברי הגורמים, ארדואן פנה לפיוס בשל העימות עם רוסיה והלחץ האירופי בנושא הפליטים שהכריח אותו כנראה לצנן חלק מהחזיתות המדיניות של טורקיה. הגורמים הכחישו את הטענות על הסכמות ישראליות בנושא הקלת המצור על עזה.
  • דובר משרד החוץ האיראני קרא שלשום לממשלת טורקיה שלא לחדש את קשריה עם ישראל.

הזירה הפלסטינית
  • הפרלמנט היווני קרא אתמול לממשלת יוון להכיר במדינה הפלסטינית בישיבה מיוחדת בהשתתפות אבו מאזן. ראש ממשלת יוון, ציפראס, הצהיר כי ממשלתו תכיר בפלסטין ב”מועד המתאים” אך כי כבר מעכשיו תשונה ההתייחסות לפלסטינים במסמכים יווניים רשמיים ל”פלסטין” במקום “הרשות הפלסטינית”. בישראל גינו את ההחלטה.

סוריה
  • ראש ממשלת ישראל, נתניהו, ונשיא רוסיה, פוטין, שוחחו אתמול טלפונית. לתקשורת נמסר כי השיחה עסקה בתיאום המאבק בטרור במזרח התיכון וכי פוטין הדגיש כי המשבר בסוריה צריך להפתר באופן דיפלומטי. השיחה מגיעה שלושה ימים לאחר חיסולו של פעיל חזבאללה, סמיר קנטאר, בדמשק. דובר הקרמלין מסר אתמול בנושא החיסול כי לקרמלין לא ידוע האם הצבא הרוסי עודכן על ידי ישראל בכוונתה לפעול נגד קנטאר.
  • מועצת הביטחון של האו”ם אישרה אתמול החלטה הדורשת מכל הצדדים במלחמת האזרחים, אך בעיקר מממשלת סוריה, לאפשר הכנסה של סיוע הומניטרי ל-13.5 מיליון בני אדם הזקוקים לו.

לבנון
  • צבא לבנון מצא אתמול שלושה משגרי רקטות ששימשו לירי הרקטות לעבר ישראל ביום ראשון בתגובה לחיסולו של סמיר קנטאר.

מצרים
  • המדריך הכללי של האחים המוסלמים, מחמד בדיע, נידון אתמול לעשר שנות מאסר על חלקה של תנועתו בעימותים בהם נהרגו 31 בני אדם בעיר סואץ באוגוסט 2013 בעקבות ההפיכה הצבאית במצרים. נגד בדיע תלוי ועומד גזר דין מוות ועוד כמה עונשים אחרים על עבירות שנעשו לכאורה מאז המהפיכה במצרים בשנת 2011.

עיראק

  • צבא עיראק בסיוע מיליציות סוניות (ולא שיעיות כפי שהיה עד כה) החל אתמול בבוקר במתקפה על העיר רמאדי, בירת מחוז אנבאר הסוני שכבש דאעש בחודש מאי האחרון. הצבא גישר על נהר הפרת ובכך עקף את החסימות של דאעש את הכניסות לעיר. הודות לכך הצליחו הכוחות העיראקיים להתקדם מהר יחסית ולכבוש מספר איזורים בעיר ולהתקדם לעבר מרכזה. דובר של כוחות הביטחון העיראקיים העריך כי טיהור העיר יארך כשלושה ימים ועדכן כי הכוחות נתקלים בהתנגדות מוגבלת וכי הטקטיקות המרכזיות בהן משתמש דאעש הן ירי צלפים ומתאבדים כפי שצפו כוחות הביטחון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה