יום חמישי, 17 בדצמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-17.12.2015

היום בעדכון: סעודיה מתחייבת לגבות את מצרים כלכלית • אפשרות שסלימאני ביקר שוב ברוסיה • והפסקת אש שברירית בתימן
תמונת היום: בעקבות הצבעת נשים בבחירות המקומיות בסעודיה בשבוע שעבר (איור: פטריק צ’פטה)

ישראל-פלסטינים
  • שליחי הרביעייה הבינלאומית (רוסיה, ארה”ב, האיחוד האירופי והאו”ם) הגיעו אתמול לישראל ודנו עם בכירים בירושלים באפשרות לנקוט צעדים בוני אמון שירגיעו את המצב בשטח בין ישראל לפלסטינים ויכשירו את הדרך לחידוש התהליך המדיני. היום יקיימו השליחים פגישות בראמאללה.
  • סיור צה”לי סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה הותקף אתמול. מטען חבלה הופעל נגד הכוח ולאחר מכן נורתה לעברו אש. הכוח הגיב באש ובירי פצצות מרגמה לעבר מקורות הירי. מירי צה”ל נפגעו לטענת הפלסטינים, שלושה חקלאים ועמדה של חמאס.

מצרים
  • סעודיה התחייבה להשקיע במצרים 8 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות ולהעמיד לה סיוע בנפט ובדמות תנועת ספינות סעודיות בתעלת סואץ. את ההתחייבות מסר שר ההגנה ונסיך הכתר הסעודי, מחמד בן סלמאן, ביום שלישי במהלך ביקור במצרים.

איראן
  • סוכנות ידיעות איראנית דיווחה אתמול כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפיכה האיראניים, קאסם סלימאני, ביקר בשבוע שעבר במוסקבה בפעם השנייה בחודשים האחרונים ונועד עם פוטין. דובר הקרמלין הכחיש את הדיווח. יצויין, כי גם בחודש יולי הכחישו הרוסים שארחו את סלימאני, עליו מוטלות סנקציות.
  • נשיא איראן, רוחאני, הצהיר אתמול כי סגירת התיק האיראני בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית היא ניצחון לארצו. הוא הוסיף כי כעת הוסר המכשול המרכזי ליישום הסכם הגרעין ויישומו יחל בתוך כשבועיים עד שלושה. יוזכר, כי רוחאני מקווה שהסנקציות יוסרו לפני חודש פברואר אז צפויות להתקיים בחירות לפרלמנט האיראני בהן הוא מקווה להישג לגורמים המתונים יותר בתוך המערכת המשטרית.
  • שר ההגנה האיראני הצהיר אתמול כי איראן לא תקבל כל מגבלה על תוכנית הטילים הבליסטיים שלה. זאת, לאחר שפאנל המומחים של האו”ם בנושא הסנקציות קבע כי ניסוי שערכה בחודש אוקטובר מפר את הסנקציות המוטלות עליה.

סוריה
  • דובר של משרד ההגנה הרוסי טען אתמול כי התקשורת המערבית משתמשת לעתים קרובות בקטעי וידאו של תקיפות רוסיות בסיקור תקיפות הקואליציה האמריקאית ברוסיה. לדבריו, הקואליציה, בניגוד לרוסיה, אינה מפרסמת מידע מספק על פעולותיה מה שפוגם באמינות טענותיה נגד הרוסים כי הם תוקפים ארגוני מורדים מתונים ולא את ארגוני הטרור בסוריה.

תימן

  • המשטר התימני והמורדים החות’ים סיכמו ביום שלישי על הפסקת אש בלחימה בתימן כבסיס לשיחות השלום המתנהלות בשוויץ בין הצדדים. גם לאחר הפסקת האש נמשכה הלחימה בין הצדדים ולפחות 42 בני אדם נהרגו אתמול ביותר ממאה תקריות. זהו הניסיון השלישי להחיל הפסקת אש, והפעם כלולה בו גם הסכמה על חילופי מאות שבויים בין הצדדים. עם זאת, למרות המתיחות בשטח, לחץ מערבי על סעודיה, המגבה את המשטר התימני, לדחוף לפשרות כדי למקד את תשומת הלב האיזורית בלחימה בדאעש, עשוי להביא לפשרות שלא ניתן היה להגיע אליהן בסבבים קודמים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה