יום חמישי, 19 בפברואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-19.2.15

היום בעדכון: קטר מחזירה את השגריר ממצרים בעקבות ויכוח בנוגע למתקפה המצרית בלוב • ח’אמנהי: לא מאמין שהסנקציות יוסרו בעקבות המו”מ • ובאיטליה הפרלמנט היום בהכרה במדינה פלסטינית
תמונת היום: פלסטיני שהיה מבוקש בחשד לפעילות טרור ונורה אתמול למוות על ידי משטרת לבנון (צילום: The Daily Star)


דאע”ש
  • קטר החזירה את שגרירה במצרים להתייעצויות בעקבות אירועים הקשורים לפתיחתה של מצרים במתקפה אווירית בלוב נגד דאע”ש. בדיון בליגה הערבית האשים הנציג המצרי את קטר בתמיכה בטרור לאחר שהאחרונה הסתייגה מסעיף החלטה המביע תמיכה במתקפה המצרית. בשבועות האחרונים שבה וגואה המתיחות הפומבית בין שתי המדינות שפחתה בחודשים האחרונים בסיוע מאמצי סעודיה ומדינות המפרץ האחרות להחזיר את קטר למשפחת המדינות הערביות המתונות לאחר שבמהלך האביב הערבי זו צידדה באחים המוסלמים נגד המשטרים השמרניים.
  • מצרים ולוב ביקשו ממועצת הביטחון של האו”ם להסיר את אמברגו הנשק שמוטל על לוב ולסייע בבניין צבאה כדי לאפשר לה להלחם בדאע”ש במדינה. בנוסף, הן ביקשו כי הקהילה הבינלאומית תטיל מצור ימי על קטעי החוף שאינם בשליטת הממשלה המוכרת בינלאומית במדינה.

מצרים
  • אזרח מצרי אחד נהרג ביום שלישי האחרון מירי מרגמות לעבר ביתו שברפיח המצרית בצפון סיני. לא ברור מי אחראי לירי ומה העילה לו. בנוסף, ביום שלישי נורה ברגלו מגוייס משטרה בעיר.

איראן
  • מנהיג איראן, ח’אמנהי, הביע אתמול בדברים שנשא בטהראן פסימיות ביחס לסיכוי שהסנקציות על איראן יוסרו גם אם שיחות הגרעין עם המעצמות ימשכו בהתאם לתנאיהן של האחרונות. בנוסף הבהיר כי הוא מתנגד להסכם רב שלבי בו איראן תקבל הגבלות על תוכנית הגרעין שלה ורק לאחר מכן יוסרו סנקציות. ח’אמנהי הביע לאחרונה תמיכה בנושאים והנותנים מטעם איראן, אך עמדתו העקרונית היא ספקנית מאד כלפי המערב.

לבנון
  • אבו אלמדאריס, פלסטיני לבנוני שהיה מבוקש בעקבות 109 אישומי טרור נפרדים, נהרג במהלך חילופי אש עם כוחות משטרה לבנוניים באזור טריפולי. הוא נפצע מאש השוטרים ומת כמה שעות לאחר מכן מפצעיו. שוטר אחד נפצע מרימון שהשליך החשוד.

הזירה הפלסטינית

  • הפרלמנט האיטלקי ידון היום בהצעת החלטה בלתי מחייבת הקוראת להכיר במדינה פלסטינית. ההצעה, שכמותה עברו במדינות אירופיות אחרות בחודשים האחרונים, צפוייה להתקבל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה