יום שלישי, 8 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-8.7.2014

היום בעדכון: צה”ל פתח במבצע רחב בדרום • הנשיא אובמה במאמר דעה ב”הארץ” • ומנהיג איראן מתבטא על מו”מ הגרעין


הנחיות פיקוד העורף להתגוננות


תמונת היום: הנחיות פיקוד העורף להתגוננות. שאר הארץ - שגרה



מבצע ברצועה - “צוק איתן”


* צה”ל פתח הלילה במבצע “צוק איתן” ברצועת עזה במסגרתו הותקפו במהלך הלילה 50 מטרות ביעף שנמשך כשעה. 17 פלסטינים נפגעו בתקיפות שכוונו נגד בתים של פעילים המעורבים בירי, מערכי שיגור רקטות, פירים של מנהרות התקפיות, מחנות אימונים, אתרי אחסון אמל”ח ומטרות נוספות. חמאס הצהירה כי תקיפות הבתים מהוות עליית מדרגה והתנועה תגיב אליהן בחריפות.


* גורמי ביטחון מוסרים כי ישראל עדיין מוכנה להגיע לרגיעה בתיווך מצרי, אך אם לא יפסק ירי הרקטות, צה”ל נערך לפעילות ארוכה ברצועה ובכלל זאת כניסה קרקעית. בפועל, החליט הקבינט על גיוס 1500 אנשי מילואים, בעיקר על מנת לשחרר כוחות סדירים לפעולה ברצועה ולתגבר את פיקוד העורף.


* אתמול נטלה התנועה לראשונה אחריות לירי לעבר ישראל מאז מבצע “עמוד ענן”, בעקבות מטח של כ-20 רקטות לעבר אשדוד, אשקלון, אופקים ונתיבות. ירי הרקטות נמשך גם לפנות בוקר. ביממה האחרונה נורו לעבר ישראל לפחות 60 רקטות ופצצות מרגמה. “כיפת ברזל” ירטה את הרוב המכריע של הרקטות שכוונו לשטחים בנויים.


* ברקע למבצע, המשך ירי הרקטות בימים האחרונים והצלחה של צה”ל לאתר ולחבל במנהרה התקפית של חמאס שאמורה הייתה לשמש ל”פיגוע איכות” בעורף. המנהרה אותרה לפני מספר ימים ואתמול נהרגו בה שישה פעילי חמאס שנכנסו אליה והפעילו חומרי נפץ שהיו בה.


* ההערכות במערכת הביטחון הן שחמאס מעוניינת בהסלמה כדי לשפר את תדמיתה הציבורית וכדי להסיר חלק מההגבלות הכלכליות שהובילו אותה למצב כלכלי קשה. בנוסף, נראה ששוררת מחלוקת בין הזרוע המדינית של התנועה שחותרת להרגעה לבין הזרוע הצבאית שמעוניינת להסלים.


* ארה”ב הביעה תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני ירי הרקטות. אבו מאזן קרא לישראל להפסיק את המתקפה בעזה.



ישראל-ארה”ב


* נשיא ארה”ב, ברק אובמה, פרסם מאמר מיוחד ב”הארץ” לכבוד “ועידת השלום” של העיתון. במאמר הדגיש אובמה את המחויבות הביטחונית של ארה”ב לישראל ובכלל זאת ציין  את פירוק הנשק הכימי של סוריה, והבהיר כי ארה”ב מחויבת למועד שנקבע לתום השיחות עם איראן (20 ביולי) וכי “כל האופציות על השולחן”, רמז מקובל לאפשרות תקיפה צבאית, ביחס לתוכנית הגרעין. לבסוף, הביע אובמה ביטחון ביכולת להשיג הסכם שלום עם הפלסטינים שיבטיח “מדינה יהודית ודמוקרטית ומדינה פלסטינית עצמאית ובת קיימא”.



איראן


* על רקע המשא ומתן להסדר קבע בנושא הגרעין, אמר אתמול מנהיג איראן, ח’אמנהי, כי ישראל וארה”ב משחקות ב”שוטר טוב, שוטר רע” כאשר ישראל מאיימת לתקוף את מתקני הגרעין במטרה לחזק את עמדת ארה”ב בתהליך הדיפלומטי. עם זאת, הוא אמר, הסיבה שאינן תוקפות היא החשש שלהם מפני תגובת איראן ולכן הן יכולות רק לאיים ולהטיל סנקציות. במקביל, הצהיר ח’אמנהי כי הוא מגבה את הנשיא רוחאני ותומך במשא ומתן שמובילה ממשלתו. זאת, מול מבקריו של רוחאני מהימין השמרני באיראן.



לבנון


* כתבי אישום הוגשו נגד 28 בני אדם באשמה שתכננו פיגועים במדינה לאחר גל פיגועים בשליש האחרון של חודש יוני. מבין הנאשמים, רק 7 נמצאים בידי כוחות הביטחון הלבנוניים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה