יום שני, 7 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-7.7.2014

היום בעדכון: 6 יהודים נעצרו בחשד לחטיפת מחמד אבו חדיר ורציחתו • ירי הרקטות נמשך ובתקיפות צה”ל נהרגו לפחות 7 פעילי חמאס • וסיסי מתנגד לעצמאות כורדית


תקיפה בעזה


תמונת היום: עשן עולה מאתר שתקף צה”ל בעזה הלילה (צילום: AFP)



רצח מחמד אבו חדיר


* שישה צעירים יהודים נעצרו בחשד שחטפו ורצחו את מחמד אבו חדיר. זאת, לאחר שיום קודם לכן ניסו ללא הצלחה לחטוף ילד בן תשע. אחד מהחשודים הודה במעורבות באירוע והפליל לפחות חלק מחבריו.


* ברחבי הארץ נמשכו הפגנות אלימות של פלסטינים וערביי ישראל. באזור תל שבע השליכו מפגינים אבנים ובקבוקי תבערה על רכבים שנכנסו ליישוב עומר, 12 בני אדם נעצרו. בצפון באזור שפרעם, נצרת ועראבה השליכו המפגינים אבנים והציתו צמיגים, 12 בני אדם נעצרו בנצרת ו-11 בטמרה שליד שפרעם. בירושלים הושלכו אבנים ובקבוקי תבערה בשכונת א-טור.


* באזור מעלה אדומים ובאום טובא נעצרו יהודים שהשליכו אבנים על רכבים פלסטינים ובצומת בר אילן בירושלים הפגינו פעילי ימין והציתו פחים וצמיגים.


* ראש הממשלה נתניהו, הגיב לאירוע במהלך סבב ביקורי ניחומים אצל משפחות שלושת הנערים החטופים. הוא גינה את הרצח והבהיר שהוא מצפה מהרשות הפלסטינית לעשות כל שביכולתה למצוא את רוצחי הנערים בדומה לאופן שבו פעלה ישראל ביחס לרוצחי אבו חדיר. הוא טען כי בעוד שבישראל המעשה מגונה והסתה היא נושא לחקירה פלילית, אצל הפלסטינים מבצעי מעשים כאלה הם גיבורים וההסתה היא חלק מהמערכת הרשמית. הוא הוסיף והבהיר כי ישראל תפעל בחריפות נגד המתפרעים בערים הערביות.


* דודו של פרנקל, ישי, התקשר אל משפחת אבו חדיר והביע את תנחומי משפחתו ואת הזעזוע מרצח בנם. במקביל, שני תושבי חברון הגיעו לביקור ניחומים בבית משפחת פרנקל.



הסלמה בדרום


* 26 רקטות נורו אתמול לעבר ישראל מרצועת עזה, והיום בבוקר נורו רקטה ופצצת מרגמה לכיוון מועצה אזורית אשכול. חייל נפצע ברגליו וגבו מרסיסים.


* בתגובה לירי אתמול הגיב צה”ל בתקיפות יעדים ברצועה, בהם גם מנהרה של חמאס ברפיח בה נהרגו לפחות שבעה מפעילי התנועה ועוד חמישה נפצעו. בנוסף, במרכז הרצועה חוסלו שני פעילים של הג’האד האסלאמי שהיו בדרכם לירי רקטות. עימם נהרגו כנראה עוד שני בני אדם.


* דובר חמאס, סאמי אבו זהרי, הזהיר כי “זוהי הסלמה חמורה והאויב ישלם את המחיר”. עם זאת, דובר אחר של התנועה הבהיר כי המגעים לרגיעה בתיווך מצרי נמשכים.



ישראל


* פצצות מרגמה נפלו בשטח ישראל במהלך הלילה סמוך לגבול ברמת הגולן לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. צה”ל השיב אש לעבר מרחבי השיגור.


* נעצר חשוד ברצח שלי דדון ב-1 במאי, נהג מונית בשם חסין יוסף חליפה. חליפה הסיע את דדון ביום הרצח והוא חשוד שדקר אותה לאחר שהתפתח ויכוח בין השניים. לחליפה עבר של אלימות ובמשטרה מסרו כי החשד הוא שהרצח בוצע על רקע לאומני.



לבנון


* מזכ”ל הג’האד האסלאמי הפלסטיני, רמצ’אן שלח, שיגר מכתב למזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, בו הוא מבקר את פעילות חזבאללה בערי לבנון עצמן. לטענת שלח, שארגונו פועל תחת חסות איראנית בדומה לחזבאללה, לוחמי חזבאללה מעוררים מתח פנימי ומעורבים בפעילות שלילית בערים בהן הם פועלים ובמחנות הפליטים הפלסטינים הסמוכים להן.



מצרים


* נשיא מצרים, סיסי, הביע צער על כך שעיתונאי אלג’זירה שנידונו לאחרונה לעונשי מאסר ארוכים, בכלל הועמדו למשפט. הוא אמר שלטעמו עדיף היה לו היו מגורשים מיד לאחר שנעצרו. עם זאת, הוא לא אמר אם יחון אותם ושב והציג את משפטם כהליך פלילי רגיל ולא פוליטי.


* בעניין הכוונה הכורדית לערוך משאל עם על עצמאות בעיראק, אמר סיסי, כי מדובר יהיה בתחילת תהליך קטסטרופלי של התפרקות עיראק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה