יום חמישי, 3 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-3.7.2014

היום בעדכון: עימותים קשים בין פלסטינים למשטרה בירושלים • עשרות רקטות ופצצות מרגמה נורו מעזה לישראל • ובמצרים נערכים להעלאה במחירי האנרגיה


עימותים במזרח ירושלים


תמונת היום: עימותים בין פלסטינים לכוחות משטרה במזרח ירושלים (צילום: AFP)



ישראל-פלסטינים


* המשטרה טרם הצליחה לקבוע את נסיבות הרצח של מחמד אבו חאדר שגופתו נמצאה אתמול בשעות הבוקר בירושלים לאחר שמשפחתו דיווחה כי נחטף.


* לאורך היום, ושוב בשעות הלילה אתמול, התעמתו פלסטינים עם כוחות משטרה בעיקר במחנות הפליטים שועפט ובית חנינא שבירושלים, אך גם בשכונות נוספות. הם השליכו אבנים, בקבוקי תבערה ומטעני צינור והשחיתו תחנות של הרכבת הקלה. בעימותים נפגעו גם צלמים מירי כדורי גומי.


* ארה”ב גינתה את הרצח וקראה למצוא את הרוצחים ולהעמידם לדין. שר החוץ, ג’ון קרי, אף שוחח עם ראש הממשלה, נתניהו, על האירוע. גם מועצת הביטחון פרסמה גינוי לרצח.


* נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, קרא לנתניהו לגנות את הרצח ולמצוא את מבצעיו, תוך שמלשכתו מסרו שהם רואים בישראל אחראית לאירוע. הודעה שנועדה כנראה לשקף את הכרזות ישראל כי היא רואה ברשות הפלסטינית אחראית לחטיפתם של שלושת הנערים.


* לאורך שעות הערב והלילה נורו כ-20 רקטות ופצצות מרגמה מהרצועה לעבר ישרא. תשע פצצות מרגמה נורו לעבר ישובי עוטף עזה. שש רקטות נורו לעבר מועצה אזורית אשכול, אחת מהן פגעה בלול. בנוסף, כיפת ברזל ירטה רקטות שנורו לעבר אשקלון ונתיבות ורקטות נוספות נפלו בשטחים פתוחים באזורים אלה.


* שתי רקטות פגעו בשדרות בשעות הערב המוקדמות, ולאחר שצה”ל תקף 15 יעדים של חמאס ברצועה, נורו עוד שלוש רקטות לעבר העיר, שתיים פגעו בבתי מגורים. בתקיפות צה”ל נפצעו לפחות עשרה בני אדם, בהם אישה אחת שנפצעה קשה.


* ארבע רקטות נורו בשעות הבוקר לעבר ישראל מהן יורטו שתיים על ידי “כיפת ברזל”.



מצרים


* שר התכנון המצרי הודיע כי בימים הקרובים יוכרז על צמצום הסובסידיות והעלאת מחירי מוצרי האנרגיה. הוא הוסיף והעריך שהמהלך יוביל לזינוק דו ספרתי במדד המחירים שגם כך גדל בכ-8% בשנה. הסובסידיות מהוות כחמישית מהתקציב המצרי והממשלה החדשה הכריזה כי כדי להאבק בגרעון היא תצמצם אותן.


* בנו של הנשיא המודח, מחמד מורסי, הורשע בהחזקת סמים ונידון לשנת מאסר. הוא ומשפחתו מכחישים את ההאשמה.



איראן


* שר החוץ האיראני, זריף, המוביל את שיחות הגרעין מטעם איראן, הכריז אתמול כי ארצו לא תכנע ללחץ לעשות ויתורים של הרגע האחרון. הוא הדגיש כי איראן נכונה לשכנע את הקהילה הבינלאומית כי תוכניתה היא למטרות שלום וכי עסקה לא יכולה להיות כפיה של צד אחד את רצונו על הצד השני. במה שנראה כתגובה לחשש הישראלי מפני “עסקה רעה”, הוא אמר ש”אנו מנסים להגיע לעסקה, לא טובה או רעה, אלא ישימה ויציבה”.


* מניתוח תצלומים שפרסמה ממשלת עיראק, נראה כי איראן נענתה בחיוב והעבירה לבגדד מטוסי קרב לשימוש נגד המורדים. המטוסים הוברחו לאיראן על ידי טייסים עיראקיים במלחמת המפרץ (1991). איראן החזיקה בהם כ”פיצוי” על נזקי מלחמת איראן-עיראק.



סוריה


* החומרים המשמשים לייצור נשק כימי שהוצאו מסוריה, הועברו לסיפונה של הספינה האמריקאית עליה הם ינוטרלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה