יום חמישי, 24 בדצמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-24.12.2015

היום בעדכון: חמאס הקימה תשתית בגדה להוצאת פיגועי תופת • המשטר הסורי ישתתף בשיחות ז’נבה • ובאיראן הסתיים הרישום לבחירות למועצת המומחים
תמונת היום: עץ חג המולד בבית לחם, שם צומצמו מאד החגיגות השנה בשל המצב בשטח (צילום: הגארדיאן)

ישראל-פלסטינים
  • פועל פלסטיני באזור התעשייה באריאל דקר הבוקר שניים ממאבטחי אזור התעשייה. המאבטח והמאבטחת שנפצעו בינוני וקל ירו במחבל למוות. בתקרית נוספת, נורה למוות פלסטיני שניסה לדקור חייל בצומת הכבשים בחברון. פלסטיני נוסף חוסל לאחר שדרס ופצע קל חייל ליד גבע-בנימין. פלסטיני רביעי נהרג מירי כוחות צה”ל שנכנסו לקלנדיה לבצע מעצרים והתעמתו עם עשרות פלסטינים שהשליכו בקבוקי תבערה, מטענים וביצעו ירי במחנה הפליטים הסמוך לראמאללה.
  • אתמול רצחו שני מחבלים את ראובן בירמאכר מקריית יערים בדקירות סכין סמוך לשער יפו מחוץ לעיר העתיקה בירושלים. מירי שוטרות מג”ב שחיסלו את שני המחבלים נהרג עופר בן ארי. בפיגוע נפצע אדם שלישי שפונה לבית חולים במצב קשה ומצבו התייצב לאחר שטופל. שני המחבלים מקלנדיה ריצו בעבר עונש מאסר בישראל.
  • אתמול הותר לפרסום כי כוחות הביטחון חשפו תשתית טרור בת 25 חברים של חמאס שפעלה באבו דיס ובריכוזים פלסטיניים אחרים באזור ירושלים כדי להוציא לפועל פיגועי התאבדות בירושלים. בין חברי התשתית גם מזרח ירושלמי אחד ואזרח ישראלי בדואי שהצהירו שניהם על תמיכתם בחמאס ובדאעש. את התשתית הקימו פעילים באכוונה של אנשי חמאס ברצועת עזה. בחקירתם נחשפה מעבדת נפץ בדירה באבו דיס וחומרים שעתידים היו לשמש לייצור חומרי נפץ. לטענת בכירים פלסטינים, הפעיל האחראי להתנעת התשתית הוא שר הפנים של חמאס לשעבר, פתחי חמאד, מרצועת עזה ולטענתם לא ברור האם הוא פעל באופן עצמאי או בהחלטה מאורגנת של הנהגות חמאס השונות.

סוריה
  • השבוע פרסם ארגון זכויות האדם “אמנסטי אינטרנשיונל” דוח הטוען כי בתקיפות הרוסיות בסוריה נהרגו כ-200 אזרחים ורק כמה עשרות לוחמים וכי עולים חשדות כי רוסיה ביצעה פשעי מלחמה בתקיפותיה. משרד ההגנה הרוסי הגיב בחשבון הטוויטר שלו לדוח וטען כי הדוח מוטה ומכיל “קלישאות לעוסות ומידע מפוברק”. הוא קרא לאמנסטי לפרסם את המקור למידע שלהם. בנוסף, הכחישו הרוסים טענות על שימוש שלהם בפצצות מצרר.
  • שר החוץ הרוסי אירח אתמול במוסקבה את ראש המפלגה הכורדית הטורקית כדי לדון באפשרויות הרוסיות לסייע לקבוצות הכורדיות הנלחמות בדאעש. מאז פרוץ המשבר בין רוסיה לטורקיה הגבירה רוסיה את צעדיה להדק את הקשרים עם הכורדים עימם נמצאת טורקיה במלחמה. הדבר בולט במיוחד לאור העובדה שראש המפלגה הוא הגורם הטורקי הרשמי הראשון שהוזמן למוסקבה מאז הפלת המטוס הרוסי.
  • בות’יינה שעבאן, בכירה במשטר הסורי, הצהירה אתמול כי דמשק מוכנה להצטרף לשיחות השלום בז’נבה לאחר שהמערב ויתר על דרישת הסף כי אסד יתפטר מתפקידו. במקביל, גינתה שעבאן את הכינוס של ארגוני המורדים תחת חסות סעודית מוקדם יותר החודש.
  • גורמי אופוזיציה בסוריה טוענים כי המשטר שב ועשה שימוש בנשק כימי בתקיפה על פרבר של דמשק ביום שלישי. בתקיפה נהרגו לטענתם, עשרה בני אדם. גורמי משטר הכחישו את הטענות.

לבנון
  • מחשש לתגובת חזבאללה לחיסולו של סמיר קונטאר, הורה צה”ל לחקלאים בגבול הצפון שלא לנוע סמוך לגדר המערכת עד להודעה חדשה.

איראן

  • הסתיים אתמול שלב רישום המועמדים לבחירות למועצת המומחים האיראנית שיתקיימו ב-26 בפברואר במקביל לבחירות לפרלמנט. בין הנרשמים גם 16 נשים שספק אם תאושרנה על ידי מועצת שומרי החוקה האחראית על אישור המועמדים. בנוסף, מתמודדים בבחירות לגוף בן 89 החברים האחראי על בחירת המנהיג העליון במקרה הצורך, גם בנו של מנהיג המהפיכה האסלאמית, חסן ח’ומיני הנחשב לכוכב עולה בפוליטיקה האיראנית ולמועמד מתון יחסית והנשיא רוחאני החבר בגוף גם כיום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה