יום שישי, 18 בדצמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-18.12.2015

היום בעדכון: ישראל וטורקיה הסכימו על מתווה לסיום המשבר • חמאס מנסה לחדש פיגועי ההתאבדות • ואיראן החלה בייצוא האוראניום המועשר
תמונת היום: מחירי הנפט ממשיכים לצנוח (איור: לואוג’י)

ישראל-טורקיה
  • ישראל וטורקיה הסכימו על מתווה לסיום המשבר שהחל בעצירת המאווי מרמרה במאי 2010. במסגרת המתווה תשלם ישראל 20 מיליון דולר שיועמדו בקרן לרשות משפחות ההרוגים במשט, הטורקים מצידם יפסיקו את התביעות נגד חיילי צה”ל שהשתתפו בעצירתו ויגרשו את המפקדה הצבאית של חמאס הפועלת משטחם בהנהגת צלאח אלערורי. שתי המדינות ימנו מחדש שגרירים. בירושלים סרבו להגיב לשאלה האם וכיצד ישראל נענתה לדרישה הטורקית להסיר את המצור מרצועת עזה. פרטי המתווה סוכמו בפגישה בשוויץ בין דיפלומטים בכירים שלשום ופגישה נוספת בין הצדדים לקידומו תערך בחודש ינואר. בעקבות ההסכם ידונו הצדדים גם ביצוא גז מישראל לטורקיה.

טורקיה
  • שגריר טורקיה בקטר הודיע כי אנקרה תפתח בסיס צבאי בנסיכות המפרצית בו יוצבו 3000 חיילים שיקיימו, על פי ההצהרה, תרגולים משותפים עם הקטרים.

ישראל-פלסטינים
  • פלסטיני בן 15 הסתער לעבר חיילים במחסום חוארה ליד שכם כשהוא חמוש בסכין. הפלסטיני נורה למוות.
  • בכירים ברשות הפלסטינית טוענים כי חקירות של פעילי חמאס שנעצרו על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים מגלות כי התנועה מעודדת את פעיליה בגדה להסלים את דפוס הטרור ולהוציא לפועל פיגועים בהם גם פיגועי התאבדות בשטח ישראל. הבכירים הבהירו כי הם רואים בכך סכנה ליציבות הרשות וציינו כי עצרו עשרות פעילי חמאס מאז תחילת ההסלמה.
  • רקטה ששוגרה מעזה אתמול נחתה בשטח הרצועה קרוב לגדר המערכת. במערכת הביטחון מעריכים כי לירי אחראי ארגון סלפי המזוהה עם דאעש וכי חמאס מבקשת להמנע מהסלמה תוך שהיא מתירה “שחרור לחץ” וירי מועט במטרה להמנע מעימות עם הארגון ברצועה.

דאעש
  • מעמיק שיתוף הפעולה הדיפלומטי בין ארה”ב לרוסיה במאבק בדאעש. שתי המדינות הובילו אתמול יחד לקבלת החלטה של מועצת הביטחון של האו”ם המחייבת את המדינות החברות בארגון להאבק במימון של דאעש. אדם זובין, איש משרד האוצר האמריקאי הממונה על מאבק כלכלי בטרור הבהיר כי ההחלטה תאפשר שיתוף מידע רב יותר בין גורמים בעולם במטרה למנוע מהארגון להשתמש בערוצי העברת כספים.
  • שר ההגנה האמריקאי ביקר אתמול בעיראק ונועד עם נשיא החבל הכורדי האוטונומי, מסעוד ברזאני. גורם ביטחוני אמריקאי מסר כי בעקבות הפגישה השתכנעו בארה”ב כי הכורדים יסייעו בקרב לכיבוש מחדש של העיר מוסול במערב עיראק שכיבושה לפני כשנה וחצי הוביל להכרזת דאעש על ח’ליפות אסלאמית. הגורם אמר כי ארה”ב הסכימה להעביר לכורדים בשבועות הקרובים ציוד צבאי לחימוש שתי חטיבות שהכורדים עתידים להקים כעת.

סוריה
  • סוריה הודיעה כי תדרוש ויזות מאזרחים טורקים המבקשים לבקר במדינה. זאת, בעקבות הודעה טורקית לפני כשבוע כי למרות הסכמי תנועה חופשית בין המדינות היא תדרוש ויזות מבעלי דרכונים סורים שאינם פליטים. זאת, בעקבות זיופים גוברים של דרכונים סורים על ידי מבקרים ממצרים ומלבנון.

איראן
  • אתמול החל רישום המועמדים לבחירות למועצת המומחים האיראנית, הגוף הממונה על בחירת המנהיג במקרה של מות המנהיג העליון המכהן. הבחירות תתקיימנה ב-26 בפברואר, במקביל לבחירות לפרלמנט, והמועמדים צריכים לקבל את אישור מועצת שומרי החוקה. לראשונה נרשמה כמועמדת לגוף אישה, אך הסיכויים לאישורה אפסיים.
  • החל תהליך יצוא האוראניום המועשר מאיראן בהתאם להסכם הגרעין המגביל את מלאי האוראניום המועשר שזו יכולה להחזיק. איראן קיבלה מרוסיה משלוח ראשון של עוגה צהובה, חומר מוצא לתהליך העשרת האוראניום ובימים הקרובים תעמיס על ספינה רוסית אוראניום מועשר בתמורה.
  • בצעד שמחוקקים אמריקאיים קשרו להסרה הצפויה של הסנקציות מאיראן, קיבל שלשום הקונגרס האמריקאי פה אחד החלטה המטילה סנקציות נוספות על חזבאללה. במקביל, יוזמים רפובליקנים בקונגרס החלטת סנקציות נגד חברות בבעלות חלקית של משמרות המהפכה האיראניים, החלטה שנועדה להקשות על יישום הסכם הגרעין, לאור ההכרזה האיראנית כי סנקציות חדשות עליה יתפסו כהפרה של ההסכם.

לוב

  • הפרלמנטים היריבים בלוב חתמו אתמול במרוקו על הסכם להקמת ממשלת אחדות במסגרת שיחות שלום בתיווך האו”ם. ממשלת האחדות אמורה להכשיר את הקרקע לסיום העוינות בין הצדדים ויצוב המצב בשטח במדינה בה מתנהלת מלחמת אזרחים מאז הפלת משטר קדאפי. עם זאת, כלל לא ברור כי כל הפלגים החמושים בשטח ושחברים בפרלמנטים יקבלו את ההסכם שפוגע באינטרסים שלהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה