יום רביעי, 2 בספטמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-2.9.2015

היום בעדכון: יו”ר הפרלמנט האיראני תומך בהסכם הגרעין • הסלמה במחאת הזבל בלבנון כשפעילים פלשו למשרד ממשלתי • ופשיטה של משטרת טורקיה על רשת תקשורת ביקורתית
תמונת היום: שביתת שבת של פעילי “אתה מסריח” במשרד לאיכות הסביבה בלבנון אתמול (צילום: רויטרס)


איראן
  • יו”ר הפרלמנט האיראני, עלי לאריג’אני, המשתייך לחוגי השמרנים הכריז ביום שני על תמיכתו בהסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות. הוא לא התייחס לשאלה האם הפרלמנט יתעקש להצביע על קבלת ההסכם או שיקבל את עמדת הנשיא רוחאני המתנגד להצבעה רשמית בשאלה.
  • אתמול הצהיר ראש מועצת המומחים, הגוף האחראי על מינוי והדחה של המנהיג העליון, האיתאללה מחמד יזדי כי על אף הסכם הגרעין, איראן תוסיף לראות בארה”ב את האויב מספר אחת שלה.
  • כוית הגישה כתבי אישום נגד 25 אזרחים כויתים ואזרח איראני אחד, מהם 23 נתונים במעצר, לפיהם היו מעורבים במזימה איראנית בתמיכת חזבאללה לבצע טרור בממלכה כדי לערער את יציבותה. בפרט, הם מואשמים באחזקת נשק בלתי חוקית ובקשרים בלתי חוקיים עם גורמי חוץ. הפרשה נחשפה לפני מספר שבועות אז נתפסו מעורבים בהברחת נשק אל הממלכה.

לבנון
  • אתמול, עם פקיעתו של אולטימטום בן 72 שעות שהציבו אנשי “אתה מסריח” לממשל הלבנוני, פלשו כ-30 מאנשי התנועה למשרד לאיכות הסביבה בבירות ופתחו שם בשביתת שבת בכניסה למשרד השר. בשעות הערב הם פונו בכוח על ידי אנשי משטרה כשבמקביל עשרות מפגינים הביעו תמיכתם מחוץ למשרד. “אתה מסריח” הודיעו בשבת כי הם דורשים את התפטרות השר לאיכות הסביבה, קיום בחירות לפרלמנט הלבנוני, הטלת האחריות לאיסוף זבל על הרשויות המקומיות במדינה וחקירה של האלימות נגד מפגינים בהפגנות הראשונות במחאת הזבל שהובילו למותו של מפגין אחד ופציעת רבים נוספים. ראש ממשלת לבנון ביקש מהמפגינים שלא להלהיט את הרוחות ולהמתין למסקנות ועדה שהקים שלשום לבחינת דרכי פתרון לבעיית איסוף הזבל.

דאע”ש
  • משרד החוץ הישראלי הודיע אתמול כי השיב לארץ בסיוע טורקיה, צעיר יהודי שניסה להגיע לסוריה ולהצטרף לשורות דאע”ש. ממשרד החוץ נמסר כי הצעיר, בן 21 שנמצא עדיין תחת חסות הוריו, לא מטופל כמקרה ביטחוני אלא כמקרה הומניטרי.
  • רוסיה הכחישה את הדיווח שהתפרסם באתר Ynet השבוע מפי “מקורות מערביים” לפיו פרסה לסוריה כוח חלוץ שיכין את הקרקע לפריסה של אלפי חיילים שיסייעו לצבא סוריה בלחימה נגד דאע”ש. לדברי מקורות צבאיים רוסים, מטוסי חיל האוויר הרוסי בבסיסיהם ולא הייתה שום פריסה לסוריה.
  • הוושינגטון פוסט חשף אתמול כי לצד הפעילות הצבאית האמריקאית במסגרת הקואליציה הבינלאומית נגד דאע”ש פתחו כוחות הביטחון האמריקאיים במבצע חשאי של ה-CIA ופיקוד הכוחות המיוחדים שמטרתו סיכול ממוקד של בכירי דאע”ש. זאת, בדומה לקמפיין שהובילו גופים אלה נגד אלקאעדה שהוביל גם לחיסולו של בן לאדן. בין היתר עלה מהדיווח כי פעיל דאע”ש הבריטי שעסק בגיוס דרך האינטרנט וניסה לעורר פעילות טרור על אדמת ארה”ב שחוסל שבוע שעבר חוסל במסגרת פעילות התוכנית החדשה.

טורקיה

  • משטרת טורקיה פשטה אתמול על 23 משרדים שונים בבירה אנקרה של גופי תקשורת ביקורתיים כלפי המשטר המשתייכים לקבוצת קוזה-איפק המקושרת ליריבו הפוליטי המרכזי של הנשיא ארדואן, איש הדת פתחאוללה גולן הפועל כיום מארה”ב. ארדואן האשים את גולן בניסיון לבצע הפיכה נגד המשטר.
  • ביום שני הגישה התביעה הטורקית כתב אישום נגד שני עיתונאי ערוץ הטלוויזיה האינטרנטי Vice שנעצרו ביום חמישי שעבר בעיר דיארבקיר הכורדית שבדרום טורקיה לאחר שנפגשו עם אנשי המחתרת הכורדית (ה-PKK) במהלך סיקור הלחימה בין המשטר הטורקי לכורדים. עם זאת, השניים לא הואשמו בקשר עם דאע”ש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה