יום שישי, 17 באפריל 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-17.4.2015

היום בעדכון: מאות הרוגים, אלפי פצועים ולמעלה ממאה אלף עקורים בעימות בתימן • מורת רוח עיראקית מהנראות הגבוהה של איראן במערכה נגד דאע”ש במדינה • ו-17 שרי חוץ אירופיים קוראים לסימון מוצרי התנחלויות
תמונת היום: חברי מיליציה תימנית התומכים בנשיא האדי לצד טנק בצפון העיר עדן שלשום (צילום: AFP)

תימן
  • שליח האו”ם למשבר בתימן התפטר מתפקידו לאחר שבתום ארבע שנות פעילות נכשל במניעת מלחמה במדינה. במקומו צפוי מזכ”ל האו”ם למנות את אסמאעיל עולד שיח’ אחמד ממאוריטניה העומד כיום בראש כוח המשימה של האו”ם למאבק במגפת האבולה במערב אפריקה.
  • סגן נשיא תימן וראש ממשלתה הגולה בסעודיה, ח’אלד באהא, קרא אתמול למורדים החות’ים לסגת בהם מהניסיון לכבוש את דרום המדינה. לדבריו, צעד כזה יהווה מחווה של רצון טוב שתוכל להוביל לפתיחת שיחות לסיום המלחמה במדינה. הוא הוסיף וקרא ליחידות צבא תימן שהתייצבו לצד החות’ים להשמע לשלטון הלגיטימי במדינה ולקהילה הבינלאומית להתערב במשבר.
  • שר החוץ האיראני, זריף, אמר ביום רביעי כי איראן תפעיל את כל השפעתה בתימן כדי להביא לסיום המלחמה במדינה בדרכי שלום. זאת, על בסיס תוכנית השלום בת ארבע הנקודות שפרסמה טהראן השבוע לפיה תושג הפסקת אש, יחל סיוע הומניטארי, יפתח דיאלוג פנים תימני ולבסוף תוקם ממשלה רחבה במדינה.
  • על פי נתוני האו”ם מאז תחילת ההפצצות הסעודיות בתימן נהרגו במדינה למעלה מ-700 בני אדם, נפצעו 2760 ו-121,000 איש נאלצו לעזוב את בתיהם.

איראן
  • שיחות הגרעין בין איראן למעצמות יתקיימו ב-23-22 באפריל בוינה.

מצרים
  • חייל מצרי אחד נהרג ושלושה נפצעו אתמול בפיצוץ מטען חבלה נגד רכב משוריין בסיני. מסוק של צבא מצרים חיסל שלושה חמושים שנמלטו ברכב מהמקום. מאוחר יותר אתמול הופעל מטען חבלה נגד רכב נוסף של צבא מצרים בסיני ממנו נפצעו שני חיילים.

עיראק
  • ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, המבקר בוושינגטון הביע אי נחת מרמת הנראות של הסיוע האיראני לצבא עיראק בלחימה בדאע”ש. בהופעה בפני מכון מחקר בעיר אמר אלעבאדי כי התמונות הרבות של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניות, קאסם סלימאני, שכמעט ולא הצטלם בעבר ושהתפרסמו לכל אורך המערכה נגד דאע”ש העבירו את המסר השגוי לפיו לא העיראקים הם שמנהלים את הלחימה לשחרור ארצם אלא אחרים נלחמים למענם. אלעבאדי הדגיש כי הוא רואה חשיבות רבה בריבונות עיראקית ואף הביע את מורת רוחו מהתמונות בפני טהראן.

ישראל-פלסטינים

  • שרי החוץ של 17 מדינות מתוך 28 מדינות האיחוד האירופי שלחו השבוע לשרת החוץ האירופית, פדריקה מוגריני, מכתב בו הם קוראים לה לקדם סימון מוצרים שמקורם בהתנחלויות. זאת, במטרה לסייע בשימור פתרון שתי המדינות ומימוש מדיניות האיחוד המתנגדת לבנייה בהתנחלויות. על פי דיפלומטים אירופיים, צעדים מעין זה הוקפאו בתקופת הבחירות, אך הותנעו מחדש לאור התבטאויותיו של ראש הממשלה נתניהו סביב תקופת הבחירות בנושא פתרון שתי המדינות.
  • רשות האנרגיה הפלסטינית חתמה על עסקה להקמת שדות קולטי שמש לייצור אנרגיה ברצועת עזה שיספקו 30 מגה-ואט מתוך כ-200 החסרים כדי לענות על הביקוש לאנרגיה ברצועה כיום. הפרוייקט אמור להסתיים תוך תשעה חודשים ולקום בשטחי ההתנחלויות שפינתה ישראל בשנת 2005.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה