יום ראשון, 5 ביוני 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-5.6.2016

היום בעדכון: סיכום הנעשה סביב יוזמת השלום הצרפתית • מתהדק הלחץ על בירת דאעש בסוריה • ומסתמנים קווי ההסדר בין ישראל לטורקיה
תמונת היום: שיירת סיוע באזור חלב שנפגעה על ידי הפצצות המשטר הסורי ובעלות בריתו אתמול (צילום: רויטרס)

היוזמה הצרפתית
  • ביום שישי התכנסו בפריז שרי חוץ מ-29 מדינות בכינוס ההתנעה של יוזמת השלום הצרפתית. שר החוץ האמריקאי קרי, השתתף בכינוס, אך שרי החוץ של בריטניה, גרמניה ורוסיה נעדרו ממנו. 
  • בהודעת הסיכום של הכינוס נאמר כי פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים ונמתחה ביקורת על האלימות והבנייה בהתנחלויות המאיימות על הסיכוי להשיג פתרון זה. בנוסף סוכם עקרונית על כינוס ועידה בינלאומית בנושא עד סוף 2016 אף שלא נקבע לה תאריך, והודגשה חשיבות היישום של היוזמה הערבית. נוסח הודעת הסיכום רוכך ביחס לטיוטה שהפיצה צרפת שכיוונה לקביעת לוח זמנים קשיח להשגת הסדר, וקווי מתאר לפתרון חלק מסוגיות הליבה. בישראל יחסו זאת למהלכים מדיניים ישראלים ולפנייתו של ראש הממשלה, נתניהו לשר החוץ האמריקאי קרי בנושא. כעת מתכוונת צרפת לנסות להקים צוותי עבודה שיגבשו תמריצים לקידום המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.
  • ברשות הפלסטינית ברכו על הכינוס וקידום היוזמה בעוד שבישראל שבו ומתחו ביקורת על המהלך הצרפתי. בנוסף, בישראל הבהירו כי הם תולים תקוות רבות יותר ביוזמה המדינית המצרית. בשיחה עם שר החוץ הצרפתי לאחר הכינוס, אמר ראש הממשלה, נתניהו, כי ישראל מתנגדת להקמת צוותי עבודה. 
  • למבקרים הצטרפו גם הפלגים הפלסטינים, חמאס, הג’האד האסלאמי והחזית העממית שהאשימו כי היוזמה פוגעת בעקרונות הפלסטיניים.
  • בהקשר זה, גורמים מצריים הבהירו ל”הארץ” כי מצרים ממוקדת בהצלחת היוזמה הצרפתית ואינה מקדמת יוזמה משל עצמה בעת הזאת שעלולה להכשיל את המהלך הצרפתי. במקביל, שר החוץ הסעודי, שהשתתף בכינוס בפריז הבהיר כי מדינות ערב לא “יעדכנו” את היוזמה הערבית, כפי שהציע ראש הממשלה, נתניהו, בשבוע שעבר. הוא אמר ש”הטיעון לפיו צריך לדלל את יוזמת השלום הערבית כדי שהיא תתאים לישראל אינו הגישה הנכונה”.

הזירה הפלסטינית
  • תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, אמרה כי ישראל משתפת פעולה ומעבירה מידע לצוות הבודק את טענות הפלסטינים על פשעי מלחמה של ישראל ב”צוק איתן”. בישראל הכחישו את הדברים ואמרו כי המדיניות לפיה ישראל לא מקבלת את סמכות בית הדין עומדת בתוקף וכי המגעים עם בית הדין נוגעים רק לאי הכרת ישראל בסמכותו.
  • 100 צעירים פלסטינים ממחנה הפליטים בלאטה ניסו בשבת להגיע לקבר יוסף שבשכם ולהצית אותו. כוחות הביטחון הפלסטינים התעמתו עימם ופיזרו את ההתפרעות. המתפרעים טענו כי הם מגיבים למותו של צעיר פלסטיני מהמחנה מאש צה”ל בשבוע שעבר.
  • ביום שישי שוחררה ממעצר בישראל חברת הפרלמנט הפלסטיני בגדה, חאלדה ג’ראר. ג’ראר נעצרה לפני יותר משנה באשמת חברות בחזית העממית ובהסתה.

סוריה ודאעש
  • צבא סוריה בחסות סיוע אווירי רוסי פתח במתקפה מדרום מערב לעבר רקה, בירת דאעש בסוריה, וכוחותיו נמצאים כ-40 ק”מ מהעיר. בכך מצטרפים הסורים לכוחות שמובילה המיליציה הכורדית בחסות ארה”ב (SDF) שפתחו במתקפה באזור בשבוע שעבר. ה-SDF נמצאים כעת כ-5 ק”מ מהעיירה האסטרטגית מנביג’ החולשת על צירי האספקה של דאעש מטורקיה לסוריה. 
  • בהקשר זה, בכירים אמריקאיים העריכו שצבא עיראק לא יהיה מוכן בחודשים הקרובים למתקפה על בירת דאעש בעיראק, מוסול. זאת, לאור תשישות חייליו וציודם הלקוי.
  • הצבא הסורי ורוסיה הגבירו מאד בימים האחרונים את התקיפות האוויריות בעיר חלב שהמשטר מנהל בחודש וחצי האחרונים מערכה לכיבושה. המורדים מצידם הפגיזו בסוף השבוע אזורים אזרחיים בשליטת המשטר בעיר.

מצרים
  • בנאום לרגל שנתיים להשבעתו לנשיא התייחס נשיא מצרים, סיסי לסוגיות שונות על סדר היום המצרי. בזירה הפנימית האשים כי “אנשים רעים” מנסים לפגוע במצרים ובהתפתחותה ושיבח את העם המצרי על עמידתו נגד הניסיונות הללו להסית אותו נגד המשטר. הוא האשים את שלטון האחים המוסלמים כי ניסה לשלוט בעם המצרי בכוח והסביר כי ההפיכה הצבאית נעשתה כדי למנוע מהמצב במצרים להחמיר. הוא אמר כי העברת האיים בים האדום לסעודיה שגררה מחאות במדינה תידון בפרלמנט והמעיט בחשיבות האיום של גורמי הטרור על היציבות במצרים. כמו כן, שב וקרא להסדר בין ישראל לפלסטינים ושיבח את היוזמה הצרפתית.

איראן
  • הדוח השנתי של מחלקת המדינה האמריקאית על איומי הטרור הגלובליים ציין כי איראן היא איום הטרור המדינתי החמור בעולם. איראן דחתה את ההאשמה וטענה כי היא פשוט מסייעת לאומות לנהל מאבק לגיטימי נגד כיבוש זר. משרד החוץ האיראני שפרסם את התגובה גם האשים כי ארה”ב מתערבת באופן הרסני לטובת גורמי טרור באזור.

טורקיה

  • ערוץ 10 חשף ביום רביעי שעבר את תכני הפשרה המסתמנת בין ישראל לטורקיה שעשוייה להוביל להסכם פיוס בין המדינות. לפי הפרסום, ישראל תוותר על דרישתה כי טורקיה תגרש את מפקדת חמאס במדינה, אף שתפקח כי התנועה לא מקדמת טרור משטחה. מאידך, טורקיה תוותר על דרישתה להסרת המצור מעזה בתמורה למעמד מיוחד לצד מצרים בנוגע לקידום פרוייקטים ברצועה.
  • בשבוע שעבר הכיר הפרלמנט הגרמני בטבח הטורקי בארמנים במלחמת העולם הראשונה כ”רצח עם”. נשיא טורקיה, ארדואן הגיב לכך בשבת ואמר שלטורקיה אין מה להתבייש בעברה, שהגדרת הפגיעה בארמנים כ”רצח עם” היא סחיטה של טורקיה וביקר את היעדרותה של הקנצלרית מרקל מההצבעה. בעוד שבכירים בטורקיה אמרו כי ההחלטה לא תפגע בהסכם קליטת הפליטים בין אירופה לטורקיה, ארדואן רמז באופן כללי שעשויות להיות להחלטה השלכות בנוגע לנכונות טורקיה לשמש כ”גבול שבולם את האתגרים” של אירופה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה