יום חמישי, 2 ביוני 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-2.6.2016

היום בעדכון: צרפת הפיצה מסמך עקרונות לפגישה בנושא יוזמת השלום שלה שתתקיים מחר • סערה בועחו”ב סביב חשיפת מסמך מסווג של צחי הנגבי בנושא צוק איתן • וגרמניה תצביע על הכרה ברצח העם הארמני
תמונת היום: נושאת מסוקים צרפתית מסוג מיסטרל שכמותה מצרים צפוייה לקלוט היום (צילום: רויטרס)

הזירה הפלסטינית
  • מחר תתכנס בפריז ישיבה מכינה של שרי חוץ מכ-30 מדינות, כולל של ארה”ב, במסגרת היוזמה הצרפתית לכינוס ועידה בינלאומית בנושא הישראלי-פלסטיני. צרפת הפיצה למדינות המשתתפות, שאינן כוללות את ישראל והפלסטינים, מסמך הכנה המציע לקבוע כי כל משא ומתן בין ישראל לפלסטינים יהיה תחום בזמן, ומטרת הכינוס מחר היא להתחיל בניסוח עקרונות לפתרון סוגיות הסדר הקבע, ולגבש צוותי עבודה שיניעו מחדש את היחסים בין הצדדים.
  • ראש הממשלה, נתניהו, שב אתמול על התנגדותו ליוזמה הצרפתית ואמר כי המפתח לפתרון הסכסוך הוא משא ומתן ישיר בין הצדדים. הוא הוסיף וטען כי הלחץ הבינלאומי רק יוביל להקשחת עמדות מצד הפלסטינים.

סוריה
  • משלוח ראשון של סיוע הומניטארי מאז 2012 נכנס אתמול לעיירה הנצורה על ידי כוחות משטר אסד, דאריה. במקום הוכרזה הפסקת אש נקודתית למשך 48 שעות. סוריה התירה מעבר של הסיוע, שלא כלל מזון הדרוש במקום או ציוד כירורגי, ביום בו אמור היה האו”ם להחליט אם להתחיל בהצנחה אווירית של סיוע.

ישראל
  • לפני שפרש מראשות וועדת החוץ והביטחון של הכנסת לטובת תפקיד שר, הפיץ חה”כ צחי הנגבי מסמך שנועד להראות כי הדרג המדיני והצבאי נערכו היטב לאיום המנהרות לפני מבצע “צוק איתן”. חברים בוועדת המשנה לשירותים חשאיים של הוועדה מתחו ביקורת על המהלך, בפרט משום שלפני בחירות 2015 עסקה הוועדה בחקירת המבצע ומסקנותיה המתגבשות היו שונות. הנגבי מצידו הבהיר כי מדובר במסמך פרטי שלו וכי לא התיימר להפיץ מסמך בשם הוועדה. בליכוד הגיבו קשות לחשיפת קיומו ותוכנו של המסמך המסווג וקראו לפתוח בחקירת ההדלפה, תוך שהאשימו בה את חה”כ עפר שלח.
  • אתמול נעצר עיתונאי דרוזי מרמת הגולן של רשת “אלעאלם” האיראנית. הוא נעצר בחשד להסתה לאלימות וטרור בפייסבוק.

מצרים
  • צרפת הודיעה אתמול כי נקלטו אותו מהקופסה השחורה של מטוס איג’יפט אייר שהתרסק בים התיכון לפני שבועיים. האותות נקלטו על ידי ספינה צרפתית המשתתפת בחיפושים.

איראן
  • היום יתכנסו בוינה המדינות החברות בקרטל יצרניות הנפט OPEC. לקראת הפגישה הודיעה איראן כי היא מוסיפה להתנגד להקפאת ייצור הנפט אליה דוחפות מדינות אחרות בקרטל נוכח מחירי הנפט הנמוכים. שר הנפט המצרי הבהיר כי איראן תומכת בהנהגת מכסות ייצור לפי מדינה, אך שאין בארגון הסכמה להנהיג כעת מדיניות כזו.

טורקיה

  • הפרלמנט הגרמני צפוי לאשר היום הכרה בטבח הטורקי בארמנים במלחמת העולם הראשונה כ”רצח עם”. נשיא טורקיה, ארדואן, שוחח עם הקנצלרית מרקל בנושא והבהיר כי להחלטה יהיו השלכות על יחסי שתי המדינות. עם זאת, מרקל הביעה תמיכתה בהחלטה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה