יום שני, 14 במרץ 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-14.3.2016

היום בעדכון: דיונים בין ישראל לפלסטינים על הרחבת האחריות הביטחונית של הרשות • פיגוע ענק בבירת טורקיה • ופוטין הודיע על הסגת רוב הכוחות הרוסים מסוריה
תמונת היום: זירת הפיגוע באנקרה אמש (צילום: רויטרס)

הזירה הפלסטינית
  • היום בבוקר ניסו שני מחבלים לבצע פיגוע משולב של דריסה וירי בכניסה לקריית ארבע. חייל אחד נפצע מרסיסים ושני המחבלים נורו למוות. מאוחר יותר נפצע חייל אחר קל בפיגוע דריסה באותו אזור והמחבל נורה למוות.
  • גורמי ביטחון בישראל וברשות הפלסטינית דנו בשבועות האחרונים באפשרות להעביר את האחריות הביטחונית על השטחים העירוניים (שטח A) של יריחו וראמאללה לידי הפלסטינים. השיחות בנושא החלו לאחר שבכירים פלסטינים הבהירו בתחילת חודש פברואר כי יקפיאו את התיאום הביטחוני אם ישראל לא תחזיר לידיהם את השליטה הביטחונית בשטחי A ואת השליטה האזרחית בשטחי B. מפקד פיקוד מרכז ומתאם הפעולות בשטחים הציעו בתגובה באישור ראש הממשלה, הרמטכ”ל ושר הביטחון, מהלך במסגרתו תוחזר האחריות לפלסטינים ביריחו ובראמאללה למעט במקרים של סיכול “פצצה מתקתקת” כפיילוט לאזורים נוספים. עם זאת, הדרג המדיני בישראל דרש כי הפלסטינים יכירו בזכותה של ישראל לסכל טרור בשטח A, בניגוד להסכמי אוסלו, מה שהוביל את הפלסטינים לדחות את ההצעה מחשש לפגיעה רשמית בריבונותם.
  • על פי דיווחים בתקשורת הפלסטינית, משלחת חמאס בקהיר ביקשה ממצרים להפסיק להציף מנהרות בגבול הרצועה ומצרים ולהסיר את ההתנגדות להקמת נמל ימי ברצועה, נושא שעלה במגעים בין ישראל לטורקיה. בנוסף, הכחישה המשלחת כל קשר להתנקשות בתובע הכללי המצרי בשנה שעברה בה הואשמה חמאס על ידי מצרים. המצרים מצידם השיבו כי יבחנו את האפשרות להענות בחיוב לחלק מבקשות התנועה, אך זאת רק בתנאי שהיא תנתק קשריה עם האחים המוסלמים.
  • בעקבות שיחה בין ראש הממשלה, נתניהו, לנשיא צרפת, הולנד, בסוף השבוע, חסמה צרפת את שידורי רשת הטלוויזיה של חמאס שהשתמשו בלווין צרפתי. עם זאת, הערוץ עבר לשדר דרך לווינים של חברות הממוקמות בסעודיה ובמצרים ושב למסכים.

טורקיה
  • לפחות 34 בני אדם נהרגו ו-125 נפצעו בפיצוץ מכונית תופת בבירה אנקרה אתמול בערב. ממשלת טורקיה ניסתה לחסום דיווחים אודות הפיגוע אך משאלה נמשכו ברשתות חברתיות, חסמה את הגישה לפייסבוק ולטוויטר.
  • לאורך היום נעצרו 11 חשודים במעורבות בפיגוע וחיפושים מתנהלים אחר 10 נוספים. היום הצהיר ראש ממשלת טורקיה כי הראיות מצביעות על כך שאת הפיגוע ביצעה המחתרת הכורדית (PKK). הוא הוסיף, כי בתגובה תקפו מטוסים טורקים מטרות של הארגון בצפון עיראק.

סוריה
  • נשיא רוסיה, פוטין, הודיע הערב במפתיע על סיום המבצע הצבאי הרוסי בסוריה והחזרת רוב הכוחות הרוסים מהמדינה. כוחות רוסים ישארו בבסיס חיל האוויר חמימים ובבסיס הימי בטרטוס. ברקע להחלטה, הבנתה של רוסיה כי השיגה ברובו את היעד של יצוב השליטה הסורית בשטחים המרכזיים במדינה לשמם שלחה כוחות לסוריה.
  • בתקיפה אמריקאית בסוריה נהרג אתמול אזרח ערבי ישראלי, סאלח אלסיד, שלחם בשורות המורדים, ככל הנראה כחבר בדאעש.
  • ארה”ב וצרפת ביקרו אתמול את הצהרתו של שר החוץ הסורי, וליד אלמעלם, לפיה המשטר הסורי לא יסכים לערוך בחירות במועד שיוכתב חיצונית. שר החוץ של ארה”ב, קרי, אמר כי בראייתו מדובר בניסיון לערער את התהליך המדיני וכי על פוטין להיות מודאג שבעלי בריתו מחבלים בהסכמות שהושגו עם רוסיה ואיראן. קרי הוסיף והאשים את משטר אסד בהפרות של הפסקת האש. שר החוץ הצרפתי התבטא באופן דומה.
  • שר החוץ הרוסי, לברוב, הודיע כי ארה”ב ורוסיה הסכימו על חלוקת אחריות ביניהן בפעילות נגד דאעש. בעוד שצבא סוריה בחסות רוסית יתקדם לעבר העיר תדמור, ארה”ב תפעל בסיוע רוסי נגד בירת דאעש ברקה.

מצרים
  • שר המשפטים המצרי פוטר מתפקידו לאחר שבראיון טלוויזיוני ביום שישי אמר כי היה עוצר את הנביא מחמד לו היה זה מפר את החוק. מיד לאחר שאמר את הדברים חזר בו וביקש מחילה מהאל ולמחרת שב והתנצל בפומבי. מועדון השופטים המצרי קרא שלא לפטר את השר בשל מה שכינה ראש הארגון “פליטת פה שיכולה הייתה לקרות לכל אחד”.
  • היום בשעות הבוקר נפתחה אש ממצרים לעבר רכב צה”לי שנע בין ניצנה להר חריף סמוך לגבול עם סיני. בצה”ל בודקים האם מדובר היה בירי מכוון או תועה.

איראן

  • שר החוץ האיראני המבקר בניו זילנד אמר שם כי תוכנית הטילים האיראנית משרתת צרכי הגנה שלה וכי אין להטיל עליה סנקציות בשל המשך הניסויים. בתוך כך, שרי החוץ של ארה”ב וצרפת ביקרו אתמול את הניסויים שערכה איראן לאחרונה. שר החוץ הצרפתי אמר כי צרפת תדון באפשרות להטיל סנקציות אירופיות על איראן בשל הניסויים בעוד ששר החוץ האמריקאי הגדיר את הניסויים בפירוש כהפרה של החלטת מועצת הביטחון של האו”ם בנושא האיראני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה