יום שני, 7 במרץ 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון לימים ראשון-שני ה-7-6.3.2016

היום בעדכון: ממשלת טורקיה השתלטה בכוח על העיתון הגדול במדינה • באירופה מוסיפים לחשוש מסחר עם איראן • ומצרים מאשימה את חמאס במעורבות בחיסול התובע הכללי המצרי בשנה שעברה
תמונת היום: מפגינה טורקית נגד השתלטות המשטר על העיתון “זמאן” (צילום: רויטרס)

טורקיה
  • ביום שישי השתלטה משטרת טורקיה על משרד העיתון הנפוץ במדינה “זמאן” בשל קשריו לפתחוללה גולן, יריבו הפוליטי של נשיא טורקיה, ארדואן. בשבת פיזרו שוטרים בכוח הפגנה של כאלפיים בני אדם שהתכנסו למחות בעד חופש העיתונות. כבר אתמול בבוקר פרסם העיתון, הביקורתי לרוב כלפי המשטר, כותרת ראשית אוהדת לארדואן.

הזירה הפלסטינית
  • חייל נפצע קל ביום שישי בפיגוע דריסה בצומת גוש עציון. המחבלת הדורסת נורתה למוות.
  • הרוג אחד וחמישה פצועים לזרוע הצבאית של חמאס בקריסת מנהרה בח’אן יונס ביום חמישי שעבר.

איראן
  • על פי דיווח בלתי מאומת בעיתון כוויתי הורה נשיא רוסיה, פוטין, להקפיא את העברת מערכת הטילים נגד מטוסים מסוג S300 לאיראן לאחר שישראל העבירה למוסקבה מידע על העברות אמל”ח רוסי מאיראן לחזבאללה. זאת, בניגוד להתחייבות איראנית שלא להעביר הלאה מערכות שהיא רוכשת.
  • בשבת נפגש ראש ממשלת טורקיה, דאבוטאוגלו, עם נשיא איראן רוחאני בטהראן לאחר מספר שנים של מתיחות ביחסים בין המדינות, בעיקר סביב המשבר בסוריה בו תומכת איראן באסד בעוד טורקיה קוראת להחלפתו. שני המנהיגים הצהירו על כוונתם לשתף פעולה בזירה האיזורית למרות הבדלי ההשקפה ביניהם ורוחאני הודיע על כוונתו לערוך ביקור גומלין באנקרה.
  • המשנה לנגיד הבנק המרכזי האיראני הצהיר בשבת כי איראן ממשיכה להתקשות בעסקאות בנקאיות עם בנקים אירופיים וחברות מהיבשת בשל חששות של גורמים אלה, למרות הסרת הסנקציות מאיראן. לדבריו, איראן פנתה לקרן המטבע הבינלאומית כדי שתפיג חששות אלה הנוגעים בעיקר לדאגה כי גורמים שיסחרו עם איראן יפגעו על ידי סנקציות בילטרליות אמריקאיות שלא הוסרו בעקבות הסכם הגרעין. לדברי המשנה לנגיד, קרן המטבע צפוייה להכריז על ממצאיה בנושא רק ב-2018.

מצרים
  • שר הפנים המצרי האשים אתמול את האחים המוסלמים בסיוע תנועת חמאס בהתנקשות בחייו של התובע הכללי של מצרים, הישאם ברכאת, בחודש יוני שעבר בקהיר. על פי ההודעה, 48 פעילים של האחים המוסלמים היו מעורבים בפעולה, בה 14 מהם הטמינו מטען ברכבו של ברכאת באכוונה של בכירים בתנועה הנמצאים בטורקיה. בנוסף, האשים שר הפנים כי פעילי חמאס הם שהרכיבו את מטען החבלה והכשירו את הבדואים שהבריחו אותו למצרים בשימוש בו. חמאס הכחישה את ההאשמות וגינתה הצהרות מצד תנועות פתח שהתייצבו לצד ההאשמות המצריות.
  • בתחילת חודש פברואר נמצאה במצרים גופתו של סטודנט איטלקי שניהל מחקר על ארגוני עובדים במדינה. הסטודנט עונה ונרצח ונסיבות מותו מוסיפות להחקר. באיטליה טוענים כלי תקשורת כי הוא נתפס לפני שנעלם על ידי שוטרי חרש מצרים בעוד שבמצרים מכחישים קשר ממסדי למותו. בשבת ערך משרד התיירות המצרי אזכרה לסטודנט בנוכחות מצומצמת בניסיון למתן את החששות לשלומם של זרים למצרים ולהצביע על מחויבות המשטר לשלומם.

סוריה
  • אתמול נרשם היום השקט ביותר בסוריה מאז הוכרזה הפסקת האש ב-27.2. על פי ארגון זכויות אדם העוקב אחרי הלחימה במדינה מספר הנפגעים האזרחיים בסוריה צנח ב-90% מאז הכרזת ההפסקה ומספר הנפגעים מבין הלוחמים ב-80%.
  • שרי החוץ של ארה”ב ורוסיה שוחחו ביום שישי טלפונית וקראו לצדדים הלוחמים שלא להתעכב בחידוש שיחות השלום. אלה צפויות בינתיים להתחדש ב-10 במרץ.

לבנון

  • לאחר שסעודיה הודיעה על ביטול הסיוע ב-3 מיליארד דולר שתכננה להעמיד לרשות צבא לבנון, הודיע בשבת שר החוץ הסעודי כי העסקאות שנחתמו עם תעשיות הנשק הצרפתיות ימומשו, אך הנשק יסופק לסעודיה במקום ללבנון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה