יום שלישי, 10 בנובמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-10.11.2015

היום בעדכון: יעלון-יהודים ביצעו את הפיגוע בדומא אך אין די ראיות להעמדה לדין • פגישה באווירה חיובית בין נתניהו לאובמה • ובאיראן נמשכים חילופי המהלומות המילוליים בין הנשיא לממסד השמרני

תמונת היום: פגישת נתניהו-אובמה אתמול (צילום: לע”מ)

ישראל-פלסטינים
  • פלסטינית בת 22 מקלקיליה נורתה למוות לאחר ששלפה סכין וסרבה להשמע להוראות מאבטחים לעצור במעבר אליהו ליד אלפי מנשה. על גופה נמצא מכתב התאבדות בו הצהירה כי עשתה את המעשה בדעה צלולה כדי להגן “על המולדת ועל הנערים”.
  • במהלך הלילה נעצרו באזור קלקיליה 24 פלסטינים במבצע משולב של צה”ל, שב”כ ומשטרת ישראל. לפחות 19 מהעצורים קשורים לחמאס. על פי הודעת השב”כ בעצורים ראשי תשתית של התנועה בקלקיליה שזכתה למימון והכוונה ממפקדות חמאס בקטר וברצועת עזה במטרה להכשיר את הקרקע לפעילות טרור בגזרה.
  • בשיחה עם כתבים במצרים ביום ראשון האשים אבו מאזן כי חמאס וישראל מנהלות משא ומתן במעורבות טוני בלייר בנושא הרחבת רצועת עזה על ידי העברת שטחים נרחבים מסיני לשליטת חמאס. הוא הבהיר כי הוא מתנגד לרעיון זה. בנוסף, האשים אבו מאזן את ישראל בחילול הר הבית ובהוצאות להורג ללא משפט של פלסטינים. בחמאס הכחישו את הטענה והבהירו כי לא מתקיים כל משא ומתן עם ישראל.
  • 36 סנטורים אמריקאיים חתמו על מכתב לשרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, בו קראו לאיחוד שלא לקדם את המהלך לסימון מוצרי התנחלויות. המכתב גם רמז כי יישום ההחלטה עלול יהיה להשפיע על מגעים עתידיים בין האיחוד לבין ארה”ב על הסכמי סחר.
  • שר הביטחון, יעלון, התייחס אתמול בתדרוך כתבים לחקירת הפיגוע בדומא בו הוצת ביתה של משפחת דואבשה ונרצחו שלושה מבני המשפחה. יעלון אמר כי אין בידי מערכת הביטחון ראיות המאפשרות העמדה לדין של האחראים, אך קבוצת היהודים הקנאים האחראית לפעולה זוהתה והושמה תחת מעצר בית וצווים מנהליים. הוא הביע תקווה כי הפרשה תפוענח והאחראים יועמדו לדין.

ישראל-ארה”ב
  • ראש הממשלה, נתניהו, נועד אתמול עם הנשיא אובמה בפגישה שתוארה על ידי נתניהו כאחת הטובות ביותר שקיים עם הנשיא. לדבריו הפגישה לא התאפיינה בויכוחים כמו קודמותיה אלא באווירה של רצון לפעולה משותפת. נתניהו הדגיש כי התמקד בפגישה בהבהרת האתגרים הביטחוניים של ישראל מבלי לדון בפרטי הסיוע שידרש כמענה להם ובדרכים להרגעת השטח בהקשר הפלסטיני. בפרט, הדגיש כי לא דן עם אובמה בהקפאת בנייה בהתנחלויות. אובמה עמד בדבריו על חשיבות הקשר בין ישראל לארה”ב.
  • לפני הפגישה הצהיר נתניהו על מחויבותו לרעיון של “מדינה פלסטינית מפורזת שתכיר במדינה יהודית”.
  • בעקבות הפגישות בין בכירים ישראלים לאמריקאים בשבועות האחרונים הוסכם על הקמת צוות משותף שידון בחבילת הסיוע שתקבל ישראל. הצוות מהמועצה לביטחון לאומי של ארה”ב יגיע לישראל לפגישות ראשונות בחודש הבא.

ירדן
  • קצין משטרה ירדני ירה למוות בשני קבלני ביטחון אמריקאים, באזרח דרום אפריקאי ובשני ירדנים בבסיס אימונים שהוקם לאימון שוטרים פלסטינים מזרחית לעמאן אתמול. היורה גם פצע שני אמריקאים נוספים, ארבעה ירדנים ואזרח לבנוני לפני שנורה למוות על ידי שוטרים אחרים במקום. טרם נודע מה הרקע לירי.

מצרים
  • הרשויות במצרים דיווחו כי חיסלו אתמול בקרב יריות את אחד מבכירי דאעש במצרים שהיה מעורב בארגון מתקפות טרור במצרים גופא (להבחין מהזרוע של הארגון בסיני). הפעיל, אשרף עלי אלחסנין אלע’רבלי, נורה כשסרב למסור עצמו לידי שוטרים במחסום שניסו לעצור אותו.

איראן
  • הפגנות גדולות של המיעוט האזרי, המונה כ-20% מתושבי איראן, בעיר תבריז ובערים נוספות בצפון מערב איראן נרשמו אתמול. המפגינים יצאו לרחובות במחאה על הצגה גזענית של אזרים בתוכנית ילדים איראנית. ראש רשות השידור התנצל על התוכנית שהקרנתה הושעתה ומפיקיה פוטרו.
  • ביום ראשון נאם נשיא איראן, רוחאני, בפני מאות עיתונאים וביקר, בפעם השנייה תוך שבוע את הגורמים השמרנים במדינה. רוחאני טען כי התקשורת השמרנית מתפקדת כמשטרה חשאית ומדווחת על מעצרים וסגירת מוסדות עוד לפני שאלה התרחשו. הוא הוסיף ורמז כי הרשות השופטת, הנשלטת על ידי היסודות השמרניים יותר במשטר, פועלת באופן מוטה ומושחת. אתמול הגיב ראש הרשות והאשים את רוחאני, שממשלתו זוכה לביקורת רציפה מצד המדיה השמרנית, בהוצאת דיבה ולכל הפחות בעלבון לא לגיטימי כלפי מערכת המשפט האיראנית.

סוריה
  • סבב השיחות הבינלאומי השני בוינה לפתרון המשבר בסוריה יתקיים בשבת בהשתתפות, בין היתר, ארה”ב, רוסיה, איראן, סעודיה, אך ללא נציגים סורים מהמשטר או מהאופוזיציה.

דאעש

  • האקרים של דאעש, המכנים עצמם “ח’ליפות הסייבר”, פרצו בלילה שבין יום ראשון לשני ל-54,000 חשבונות טוויטר וניצלו אותם כדי להפיץ חומרי תעמולה ומספרי טלפון של בכירים במערכת הביטחון האמריקאית. ההאקרים הצהירו כי הפעולה היא תגובה לחיסולו של בכיר בארגון שעסק בפעילות אינטרנטית בחודש אוגוסט. לטענת ההאקרים, ידרשו להם שנים כדי להעלות לרשת את כל החומרים שהצליחו להשיג בפעילות ההתקפית שלהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה