יום שני, 9 בפברואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-9.2.15

היום בעדכון: 25 הרוגים בעימותי אוהדים ושוטרים במשחק כדורגל במצרים • הישגים לכורדים ומורדים אחרים נגד דאע”ש בצפון סוריה • ומנהיג איראן בתמיכה מסוייגת בשיחות הגרעין
תמונת היום: רכב עולה באש מחוץ לאיצטדיון כדורגל מזרחית לקהיר שבעימותים הסמוכים לו נהרגו אמש כ-25 בני אדם (צילום: AP)
מצרים
  • 25 בני אדם נהרגו בעימותים בין אוהדי כדורגל לבין שוטרים סביב משחק אתמול בערב מזרחית לקהיר. המהומות במהלכן נרמסו לפחות חלק מההרוגים נגרמו כנראה לאחר שהשוטרים הגבילו את מספר האוהדים שיכולים היו לצפות במשחק וייתכן שאף ירו לעברם גז מדמיע. בעקבות התקרית פתחו השלטונות בחקירה והממשלה הורתה על דחיית משחקי הליגה הנוספים עד להודעה חדשה. לפני שלוש שנים נהרגו 74 בני אדם בנסיבות דומות.
  • משפטם החוזר של שני עיתונאי אלג’זירה הכלואים במצרים (השלישי גורש חזרה לאוסטרליה בשבוע שעבר) יפתח ב-12.2 לאחר שבית משפט מצרי הורה בינואר על עריכת משפט חוזר לשלושה.

דאע”ש
  • איחוד האמירויות פרסה מספר מטוסי F16 לירדן במטרה לסייע בלחימה נגד דאע”ש. ירדן הגבירה בימים האחרונים את תקיפותיה האוויריות נגד הארגון בתגובה לפרסום סרטון הוצאתו להורג של הטייס הירדני שנשבה על ידי דאע”ש. לאחר שבייתו הפסיקה איחוד האמירויות את יעפי התקיפה שביצעה כחלק מהקואליציה הבינלאומית נגד הארגון. לא ברור האם ההודעה האחרונה מבטאת חזרה של המדינה המפרצית לפעילות נגד דאע”ש או רק סיוע באמצעי לחימה לירדן.
  • נמשכים ההישגים לכוחות הכורדיים בגיבוי מורדים פרו מערביים ותקיפות הקואליצייה נגד דאע”ש באזור צפון סוריה לאחר כיבוש העיר קובאנה. על פי דיווחים מהאזור, הכורדים כבשו מחדש כשליש מהכפרים שבאזור העיר וניתקו את אחד משלושת צירי האספקה העיקריים מהעיר רקה, שהיא המרכז השלטוני של דאע”ש בסוריה לחלב.

איראן
  • שר החוץ האמריקאי, קרי, נפגש עם שר החוץ האיראני, זריף, בפעם השנייה במהלך סוף השבוע במהלך ועידת הביטחון הבינלאומית במינכן. לאחר הפגישות אמר זריף כי בראייתו אין טעם בהארכה נוספת של השיחות משום שבעוד שנה התנאים להשגת הסכם לא ישתפרו.
  • מנהיג איראן, ח’אמנהי, פרסם אתמול הצהרה המביעה תמיכה בנושאים והנותנים מטעם איראן ואמר כי הוא מגבה את תפיסת הנשיא רוחאני לפיה יש להגיע להסכם המממש פחות מהאינטרס המלא של כל אחד מהצדדים. עם זאת, הוא הוסיף כי “מוטב שלא להגיע להסכם כלל מלהגיע להסכם רע”. בפרט, הסתייג המנהיג מהניסיון הנוכחי להגיע להסכם עקרונות עד חודש מרץ כהכנה להסכם כולל במקום להגיע ישירות להסכם כולל, משום שלדבריו אינו סומך על המערב שלא יעשה שימוש בהסכם העקרונות כדי לפגוע באיראן.
  • שר החוץ האיראני, זריף, הכחיש דיווחים שהתפרסמו בסוף השבוע לפיהם העביר לארה”ב אזהרה כי כשלון שיחות הגרעין יוביל להחלשת הנשיא רוחאני והתחזקות יריביו השמרנים. הדיווח מפי מקורות איראניים הוכחש גם על ידי ארה”ב, אך אושר על ידי “גורמים מערביים” בלתי מזוהים. 
  • ממשלת אורגוואי אישרה דיווחים לפיהם דיפלומט מהשגרירות האיראנית במדינה עזב את המדינה לאחר שהואשם כי אסף מידע על נהלי הביטחון בשגרירות ישראל בבירה, מונטיווידאו. הפרשייה התפוצצה לאחר שבסוף שנה שעברה נחשף מטען דמה באזור שגרירות ישראל בעיר והנציג האיראני אותר בסמוך למקום.

הזירה הפלסטינית

  • בהמשך למהלכי המחאה של חמאס נגד החלטת בית המשפט במצרים להגדיר את התנועה כארגון טרור, פרסמה התנועה שלשום סרטון תעמולה הקורא למצרים לשתף פעולה נגד ישראל ולא להתנכר לתנועה האסלאמית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה