יום רביעי, 25 במאי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-25.5.2016

היום בעדכון: הכורדים בסוריה פתחו במתקפה לעבר בירת דאעש • טוני בלייר מנסה לקדם פריצת דרך מדינית בין ישראל לעולם הערבי על בסיס היוזמה הערבית • ומשלחת ישראלית ביקרה בקהיר אתמול
תמונת היום: האפיפיור פרנציסקוס בפגישה עם האימאם של אוניברסיטת אלאזהאר בקהיר שלשום (צילום: רויטרס)

סוריה
  • הקואליציה של הכוחות הלוחמים בצפון סוריה בהובלת המיליציה הכורדית ובגיבוי ארה”ב, פתחה במתקפה לעבר בירת המדינה האסלאמית בסוריה, רקה. על פי דובר המיליציה, המאמץ הנוכחי מכוון לעבר השטח שמצפון לעיר וטרם נקבע מועד למתקפה על העיר עצמה. מאמץ זה מתנהל במקביל למהלך העיראקי לכבוש מחדש את פלוג’ה, העיר הראשונה שכבש דאעש.
  • רוסיה הכחישה את טענות דאעש כי הארגון השמיד מסוקים וציוד צבאי רוסי נוסף בבסיס במרכז סוריה. השבוע התפרסמו תמונות לווין של הנזק שנגרם לבסיס ככל הנראה ממתקפה של דאעש. דובר משרד ההגנה הרוסי טען כי התמונות הן של נזק שנגרם לאורך חודשים בלחימה באזור.
  • יבגני לוקיאנוב, סגן ראש המועצה הרוסית לביטחון לאומי, העריך אתמול שבתקיפות רוסיה ומשטר אסד חוסלו שליש, כ-35,000, מתוך 80,000 הלוחמים שהיו לדאעש ולג’בהת אלנצרה בסוריה לפני התערבות הרוסים. מאידך, לדבריו, ארה”ב חיסלה רק 5,000 מלוחמי ארגונים אלה.

הזירה הפלסטינית
  • ראש ממשלת בריטניה ושליח הרביעייה לתהליך השלום לשעבר, טוני בלייר, הצהיר אתמול שאם ממשלת ישראל תצהיר שהיא מוכנה לנהל משא ומתן על בסיס היוזמה הערבית, מדיניות ערב ינקטו כלפיה במחוות עוד לפני השגת הסכם. היוזמה מציעה לישראל נורמליזציה עם מדינות ערב בתמורה לנסיגה לגבולות 67’ ולפתרון צודק ומוסכם לבעיית הפליטים. בלייר היה מעורב בקריאתו של נשיא מצרים, סיסי, למפלגות בישראל להתאחד שאמורה הייתה להוביל לכניסת “המחנה הציוני” לממשלה. כמו כן, הוא מעורב במהלכי מצרים להפגיש בין ישראל לפלסטינים.
  • בתוך כך, במצרים דווח כי משלחת של משרד החוץ של ישראל ביקרה אתמול בחשאי בקהיר. ייתכן כי מטרת הביקור היא לתאם את המשך הצעדים נוכח הזמנת הנשיא, סיסי, לקדם את תהליך השלום.
  • לאחר ששלשום בלילה, בלווית מחבל מזרח ירושלמי שנורה למוות בפיגוע באוקטובר 2015, נשמעו קריאות נגד ישראל, הודיע השר לביטחון פנים, ארדן, על הפסקה של העברת גופות מחבלים למשפחותיהם.
  • היומון הערבי השמרני “אלשרק אלאוסט” פרסם היום דיווח לפיו איראן חידשה את תמיכתה בארגון הג’האד האסלאמי בסכום של 70 מיליון דולר בשנה. על פי הדיווח, ההחלטה התקבלה בביקור בכירי הארגון באיראן לפני מספר שבועות. זאת, לאחר שבתחילת השנה דווח כי איראן הפסיקה את מימון הארגון, ככל הנראה בשל הישגים לא מספקים בראייתה.

מצרים
  • האימאם הגדול של אוניברסיטת אלאזהאר בקהיר, אחמד אלטיב, שנחשב לסמכות הדת הסונית הגבוהה ביותר, נפגש ביום שני עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן. הפגישה ביניהם סיימה נתק בין חמש שנים בין המוסדות הדתיים על רקע דברים שאמר קודמו של פרנציסקוס. אלטיב המשיך לועידה בין דתית בפריז שם נועד עם הנשיא הולנד וביקר באנטרדה למתקפת הטרור בעיר.
  • שר החוץ הצרפתי מחה בפני עמיתו המצרי על היחס שקיבל עיתונאים צרפתי שגורש מקהיר היום. העיתונאי נחת בקהיר אתמול ועוכב בשדה התעופה שם נחקר, הוחזק למשך הלילה וחפציו הוחרמו למשך העיכוב. לבסוף, גורש ללא הסבר לסיבה שנמנעה כניסתו למדינה בה מתנהל קמפיין דיכוי נגד מבקרי המשטר והעיתונות.

איראן

  • שר ההגנה האיראני הצהיר אתמול כי המלחמות בסוריה ובעיראק הן תוצאה של מזימה של ישראל וארה”ב שמעוניינות בלחימה בין מוסלמים לבין עצמם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה