יום שלישי, 1 בספטמבר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-1.9.2015

היום בעדכון: פוליטיקאי רפורמיסטי נעצר באיראן • ישראל מחתה בפני מצרים על קידום החלטה נגד הגרעין הישראלי • ואבו מאזן הצהיר שלא יתמודד לראשות אש”ף בעוד שבועיים
תמונת היום: עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון בג’נין לפנות בוקר (צילום: EFP)


איראן
  • כוחות הביטחון האיראנים עצרו את הפוליטיקאי הרפורמיסטי, עלי שאכוריראד, לאחר מסיבת עיתונאים שערך בה הודה לנשיא רוחאני על יצירת אווירה פוליטית פתוחה יותר במדינה מאז בחירתו. שאכוריראד נעצר כנראה בשל עימות עם עיתונאי של סוכנות הידיעות האיראנית שהתייחס למחאה בעקבות הבחירות ב-2009 כ”הסתה” בעוד ששאכוריראד דחה את הכינוי. המעצר בא בין היתר לאחר שבשבוע שעבר הכריזו גורמים רפורמיסטים באיראן על הקמת “מפלגת האיחוד הלאומי  האסלאמי האיראנית” שהם מקווים כי תקבל אישור להתמודד בבחירות לפרלמנט האיראני הצפויות בחודש פברואר.
  • במסיבת עיתונאים אתמול אמרה קנצלרית גרמניה, מרקל, כי היא מאמינה שאיראן צריכה להיות חלק מהפתרון המדיני בסוריה. זאת, בניגוד לעמדת המערב לפני חתימת הסכם הגרעין לפיה לא נכון לכלול את איראן התומכת במשטר אסד בדיונים המתקיימים בנושא. מרקל אמרה גם כי האופן בו מדברת איראן על ישראל “אינו מקובל” וכי היא “מאוכזבת” מכך שלא חל שינוי בחוסר נכונות איראן להכיר בישראל.
  • מחר צפוי שר החוץ האמריקאי, קרי, לשאת נאום בעד הסכם הגרעין עם איראן במרכז הלאומי לחוקה בפילדלפיה. בכך הוא מצטרף למאמץ ההסברה של הנשיא אובמה שנשא מספר נאומים והעניק ראיונות לכלי תקשורת רבים בחודש וחצי האחרונים במטרה לקדם את ההסכם.

דאע”ש
  • מתמונות לווין מסתבר כי דאע”ש החריב עד היסוד את המבנה המרכזי של מקדש בל בעתיקות העיר תדמור בסוריה ביום ראשון. המקדש הוקם בתקופה הרומית, במאה השלישית לספירה. מדיווחי תושבים בעיר עולה כי חלקים אחרים של המקדש מולכדו וסביר כי יפוצצו בזמן הקרוב.

מצרים
  • ישראל פנתה למצרים בבקשה שהאחרונה תפסיק לקדם החלטה להטיל פיקוח על מתקני הגרעין של ישראל ולכנס ועידה לפירוז המזה”ת מנשק גרעיני במסגרת הועידה הכללית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שתתקיים בוינה בעוד כשבועיים. על פי פרסום ב”הארץ”, יועצי ראש הממשלה, יצחק מולכו והיועץ לביטחון לאומי יוסי כהן, הביעו בפני שר החוץ המצרי במהלך ביקור   בקהיר לפני כשלושה שבועות, מחאה על כך שעמדת מצרים המובילה פעילות דיפלומטית נגד הגרעין הישראלי לא השתנתה למרות התמיכה המשמעותית שמעניקה ישראל למצרים במלחמתה בטרור בסיני.
  • מצרים החלה ביום ראשון בחפירת תעלה שתוצף במים בגבול בין רצועת עזה לסיני כדי להקשות על חפירת מנהרות הברחה. התוכנית המצרית היא לחפור תעלה באורך 14 ק”מ לאורכה יבנו 18 בריכות דגים בהן יגודלו דגי בורי ושרימפס. מצרים החליטה לבנות את התעלה הממוקמת באזור החיץ שפינתה בצמוד לגדר הגבול בעיר רפיח המצרית, לאחר הפיגועים נגד הצבא המצרי באוקטובר 2014 בהם נהרגו למעלה מ-30 חיילים.
  • שגריר קנדה ועורך דינו של עיתונאי אלג’זירה הקנדי, מחמד פהמי, שנידון בשבת לשלוש שנות מאסר במשפטו החוזר יחד עם עיתונאי מצרי נפגשו אתמול עם גורמי ממשל מצרים בבקשה שהנשיא סיסי יחון אותו או יגרש אותו כפי שהחוק המצרי מאפשר לו.

הזירה הפלסטינית

  • אבו מאזן הודיע אתמול בכינוס של ההנהגה הפלסטינית בראמאללה כי אין בכוונתו להתמודד על תפקיד יו”ר הועד הפועל של אש”ף בבחירות שיערכו בכינוס המועצה הלאומית הפלסטינית שנקבע ל-14 בספטמבר. גם צאא’ב עריקאת הבהיר כי אין בכוונתו להתמודד בבחירות לועד הפועל. אבו מאזן הבהיר בפגישה כי הוא לא מעוניין להמשיך בתפקידו באש”ף משום שניסיונותיו לקדם הקמת מדינה פלסטינית בכלים מדיניים כשלו.
  • כוח של צה”ל, המשטרה והשב”כ נכנס במהלך הלילה למחנה הפליטים ג’נין למבצע מעצרים במהלכו התפתחו עימותים רחבי היקף עם מאות מתושבי המחנה שהשליכו אבנים ובקבוקי תבערה על הכוח. לוחם ימ”מ אחד נפצע בינוני מירי במהלך המבצע. יעד מרכזי אחד של המבצע, בכיר הגא”פ בסאם סעדי לא היה בביתו ולכן לא נעצר או נפגע בעת שביתו הושמד בירי טיל. יעד מרכזי אחר, איש החמאס, מג’די אבו אלהג’א נעצר יחד עם כמה מבני משפחתו שרובם שוחררו במהלך הבוקר.
  • ביום ראשון התרחש כנראה ניסיון דריסה של חיילי צה”ל בצומת שנמצא דרומית לחברון. החיילים ירו לעבר הרכב ופגעו בו, אך הנהג המשיך לנסוע ונמלט. חייל אחד נפצע ברגלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה