יום חמישי, 28 במאי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-28.5.2015

היום בעדכון: מובילת שיחות הגרעין מטעם ארה”ב, שרמן, הודיעה כי תתפטר ב-30 ביוני • ירידה במילת הנשים במצרים • ומנהיג ג’בהת אלנצרה מבטיח שהארגון לא יפגע במיעוטים בסוריה
תמונת היום: קריקטורה המשתתפת בתחרות איורים נגד דאע”ש באיראן (איור: מחמוד עזאדניה)



תימן
  • שר החוץ האיראני, ג’ואד זריף, שביקר בכווית לרגל כינוס ארגון הועידה האסלאמית קרא לסעודיה שלא להתערב במלחמה בתימן משום שהתערבות זו תזיק לה בסופו של דבר. בנוסף, במכתב פתוח לסעודים שפרסם בעיתונות המקומית קרא זריף לסעודיה לעבוד עם איראן ולא עם ארה”ב לפתרון המשבר באזור.

איראן
  • אתמול התחדשו שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בוינה לקראת סיום הזמן שהוקצב להן ב-30 ביוני כשבין הצדדים מחלוקות בסוגיות מהותיות שספק אם יפתרו קודם לימים האחרונים לשיחות בהם, במקרים הקודמים בהם התקרבו הצדדים למועדים מוסכמים הושגה מרבית ההתקדמות. סגן שר החוץ האיראני אותת השבוע שאיראן תסכים להארכת השיחות אף כי דוברים אמריקאיים שללו אפשרות זו בעבר.
  • שר החוץ הצרפתי הבהיר אתמול בדברים שנשא באסיפה הלאומית של צרפת כי פריז לא תסכים לחתום על הסכם במסגרתו לא תותר כל כניסה של פקחים בינלאומיים לאתרים צבאיים באיראן. בכך הוא הותיר את הפתח לפשרה לפיה כניסת הפקחים תותר תחת מגבלות.
  • הדיפלומטית האמריקאית הבכירה המובילה את המגעים עם איראן בנושא הגרעין, וונדי שרמן, הודיעה שתפרוש מתפקידה בתום “שנתיים ארוכות” כהגדרתה, לאחר פקיעת הזמן שהוקצב לשיחות עם איראן ב-30 ביוני.
  • “בית הקריקטורות של איראן” הנתמך על ידי עיריית טהראן הכריז על תחרות קריקטורות נגד דאע”ש שהזוכה בה יקבע ב-31 במאי. לתחרות הוגשו 800 איורים וועדת הפרס בחרה מתוכם 240 איורים שהגיעו לשלב הסופי בהם כאלה הקושרים את ישראל וארה”ב לארגון האלים.

מצרים
  • קצין משטרה מצרי בכיר, האחראי על החקירות הפליליות בצפון סיני, חוסל על ידי מטען צד בשובו מפשיטה נגד חמושים באזור. יחד עימו נפצע קצין נוסף. בה בעת, פורסם כי בפשיטות נגד חמושים ביום שני השבוע, חיסלו כוחות הביטחון המצרים 12 חשודים בטרור ועצרו עוד 18.
  • נתוני סקר בריאות שנערך במצרים מצביעים על ירידה במקרי מילת נשים ובתמיכה בפרקטיקה בקרב אמהות במדינה בשנים האחרונות. מספר הנשים בגילאי 17-15 שעברו השחתה של איברי המין שלהן ירד מ-74% ב-2008 ל-61% ב-2014 והתמיכה בקרב אמהות בביצוע ההליך ירדה מ-75% ל-58%. זאת, בין היתר הודות לקמפיין ציבורי נגד מילת נשים. עם זאת, ההליך עדיין נפוץ מאד ומבוצע גם על ידי רופאים למרות איסור על כך.

סוריה
  • מנהיג ג’בהת אלנצרה, אבו מחמד אלגולני, אמר אתמול בראיון לאלג’זירה שהארגון לא יפגע במיעוט העלווי אם וכאשר יכבוש את האזורים בהם הם מרוכזים. לדבריו, מלחמתו של הארגון היא באלה שפגעו בעם הסורי בלבד. הוא הוסיף כי הארגון מתכוון לכבוש את דמשק ולהפיל את משטר אסד.
  • אחד ממפקדי דאע”ש בעיר תדמור בה נמצאות חורבות רומיות מהמרשימות ששרדו מהעת העתיקה הבהיר אתמול כי הארגון לא מתכוון להחריב את העיר ויהרוס רק פסלים ששימשו לעבודת אלילים. הארגון פרסם אתמול סרטון קצר בו נראו העתיקות בעיר כשהן ללא פגע.

הזירה הפלסטינית

  • דוח שפרסם אתמול ארגון זכויות האדם הבינלאומי “אמנסטי” קובע כי חמאס אשמה בפשעי מלחמה  נגד האוכלוסייה הפלסטינית במהלך מבצע צוק איתן. הדוח מאשים את חמאס כי הוציאה להורג לפחות 23 פלסטינים בלא משפט בחשד לסיוע לישראל בנוסף על התעללות ועינוי של יריבים פוליטים וחשודים בריגול.
  • שר החוץ הצרפתי, לורין פאביוס, יגיע במהלך חודש יוני לביקור בישראל, ברשות הפלסטינית ובמצרים במטרה להתניע מחדש את תהליך השלום ולגייס תמיכה להצעת ההחלטה שמגבשת צרפת למועצת הביטחון של האו”ם. פאביוס אמר כי על כל הסדר לספק את ביטחונה של ישראל, אך עליו גם להבטיח צדק לפלסטינים שאינם נהנים ממנו כיום.
  • שליח הרביעייה לתהליך השלום, טוני בלייר, הודיע אתמול על התפטרותו מהתפקיד שתכנס לתוקף בחודש הבא. בחודשים האחרונים הלכה וגברה הביקורת נגד בלייר על התועלת הנמוכה שהוא מביא בתפקידו ועל מעורבותו העסקית באזור שמעלה את החשד לניגוד עניינים מצידו. לא ברור האם ימונה לבלייר מחליף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה